Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LottaGroning
Finns det något sätt att få bort ryckningarna vid lätt acceleration samt vid fullgas på hög växel (5-6:an) vid 100 km/h ?
Motorn ganska nyservad,kör på 95-98 oktan blandat ingen skillnad .
Känns ung. som för mager blandning.
av Denesfay
Spela gärna in en filmsnutt på när det händer. Med hjälp av någon som sitter bredvid! Jag har en likadan motor i min V70. Upplever inte direkt några ryckningar förutom när bilen är kallstartad in någon minut innan det försvinner.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Samma motor här, upplever inte heller dessa ryck faktiskt. Visst fullgas direkt efter start har jag ingen erfarenhet av men det är just för att jag inte gasar ordentligt förrän 10-ish minuter efter start (då vxl-lådan slirat färdigt).
En film kommer inte att visa ryckningarna, de är för små till att filmas.
Verkstaden menar att ryckningarna är normala, etanolmotorn är så?
Men det upplevs som bränslebrist (typ igensatt bränslefilter )
Fullgasningen är på landsväg med varm motor, ex långa uppförsbackar.
Är det ett mjukvaruproblem eller har verkstaden rätt ? lev med skiten.
Ja det har jag åxå testat, och ryckningsfrekvensen är mycket tätare än vad kompressorn slår av och på.
Frågade om det skulle minska vid uppgr. till polestar, men fick till svar att det inte skulle hjälpa.
Var lite krångel med bränslepumpen på my11.
Byttes på garanti, om jag inte minns fel. Ryckningar uppstod när man körde på etanol, med kvartstank eller mindre. Som om pumpen inte orkade leverera tillräckligt med soppa då.
Användarvisningsbild
av MartinS
Snacksalig skrev:Var lite krångel med bränslepumpen på my11.
Byttes på garanti, om jag inte minns fel. Ryckningar uppstod när man körde på etanol, med kvartstank eller mindre. Som om pumpen inte orkade leverera tillräckligt med soppa då.
En kompis har råkat ut för detta 2(!) ggr på hans MY11, som nu gått typ 8000mil eller något sånt. Ingen garanti eller goodwill, men väl på försäkringen.
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]