NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ragnarpe
ticalo skrev:Ragnarpe: Jag försöker jo se till att felen blir återgärdade. Inte så lätt när man har service snubbar som säger "Det är normalt" eller en ÅF som säger "Det är en jo en begagnad bil".
Men jag ger mig så klart inte.

Jag kollade bilen "noggrant, men den stog inte inne i hallen. De hade nästan bara nya bilar i hallen och alla andra beg.bilar ute. Det står ca 100st bilar ute.

Mycket av problemen märkte jag inte ens när jag provkörde den.
Man blir lite "blind" när man ska köpa något man bara vill ha.
Somsagt så får jag delvis skylla mig själv.

Det med att slå in tänderna var på nått jag skrev och självklart något jag inte skulle göra förstår du väl.

Pratade med min ÅF idag och han förnekade att han ljugit. Berättade då att jag hade en vittne med mig, men det blev tyst i luren.

25 april ska den in på service igen. Hoppas att felen återgärdas då. Nu låter/känns bilen som en nissan 82:a när jag kör.
ticalo, det låter bra att du har fått en tid för service den 25:e och att allt rätar upp sig sen. Stå på dig nu också och varför inte skriva ut diskussionerna som varit här och ta med dig till verkstadsbesöket?
Dessutom, glöm inte bort att skriva här sen hur det gick och hur bilen går.
Användarvisningsbild
av Evil Angel
Gör som jag om du inte är nöjd med bilen häv köpet det gjorde jag med min volvo v50 inköpt på tjänstebilar i gbg det ända dom gjorde avdrag för dom mil jag hade kört men igengälld hade jag lackat hela bilen så jag fick 12000:- kronor mer för bilen än vad jag köpte den för :)

Men får man fråga vilken säljare du hade?
av ticalo
Vill tyvärr inte hänga honom på nätet.

Jag får inte häva köpet. Redan diskuterat detta med honom och fick ett nej.

Kan uppdatera lite nu.

Det med att återförsäljaren ljög om att den var tjänstebil:
Diskuterade det med en kompis innan och han sa då att försäljaren sa att den var hyrbil. :oops:
Blackout? Vettefan längre.

Sen så har det dykt upp ett nytt problem:
Servon låter när jag svänger, oavsett om jag svänger fullt eller bara lite. Samma oljud.
av ticalo
turbonegro skrev:sickening

???

Har uppdaterat första inlägget!
Användarvisningsbild
av Evil Angel
Om bilen anses vara felaktig ska säljaren åtgärda felet. Om säljaren inte själv åtgärdar felet har du rätt att få ersättning för att kunna reparera bilen hos någon annan, alternativt få avdrag på priset för bilen. I vissa fall (när det handlar om allvarliga fel på bilen) har du rätt att häva köpet. Du kan också ha rätt till skadestånd.
Användarvisningsbild
av Evil Angel
tog det viktigaste från texten

Fel på bilen
Upptäckta fel på bilen måste reklameras inom skälig tid. En reklamation som kommer in inom två månader från att felet upptäckts anses alltid ha gjorts inom skälig tid. Reklamation får normalt inte göras senare än två år efter leveransen. Du ska själv kunna visa att felet fanns redan vid leveransen (om du inte har garanti). Åtgärda inte felet själv om du tänker reklamera det.

I konsumentköplagen finns allmänna regler om vad som räknas som fel. Bilen anses till exempel vara felaktig om:
skicket avviker från vad bilhandlaren utlovat, muntligen och skriftligen (varudeklaration, köpeavtal, marknadsföring etc)
bilen inte skulle bli godkänd vid obligatorisk kontrollbesiktning.
Köplagen utgår från vad som avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt anses bilen vara felaktig om:
den inte är sådan som säljaren har sagt
säljaren inte upplyst om allvarligare fel som han kände till
den är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med ledning av pris och andra omständigheter.

Om bilen anses vara felaktig ska säljaren åtgärda felet. Om säljaren inte själv åtgärdar felet har du rätt att få ersättning för att kunna reparera bilen hos någon annan, alternativt få avdrag på priset för bilen. I vissa fall (när det handlar om allvarliga fel på bilen) har du rätt att häva köpet. Du kan också ha rätt till skadestånd.

Får du inte gehör för din reklamation till säljaren bör du göra en skriftlig reklamation och behålla en kopia. Konsumentvägledningen i din kommun kan ofta hjälpa till att lösa tvisten. Allmänna reklamationsnämnden, ARN prövar bara de fall där konsumentköplagen är tillämplig (alltså inte privatköp).

Du har massa lagar att luta di tillbaks på så kör järnet. :)
av ticalo
Tjena grabbar!
Dax och uppdatera!

Bilen var i verkstaden i ca 2 dagar. De ringde mig och sa bilen var färdig och alla fel var återgärdade.

Blev glad och hämtade ut bilen med stort leende!
1 min senare så dyker problemen upp igen. Fast skrammlen har blivit hårståt vassare. Servon låter fortfarande osv.
Vatten dunket är bort *hoppas*.

Åkte idag till försäljaren och sa att nu är det nog. Bad honom läsa ur ett stycke från deras hemsida som jag citerar nu:

"Mål
Vår strävan är att vara bäst i vår bransch. Vårt övergripande mål är att ha 100% nöjda kunder. Vi skall vara de Volvoanställdas naturliga affärspartner.
Kärnvärden
Precis som för VCC består Volvo Bils kärnvärden av kvalitet, säkerhet och miljöhänsyn. Dessa avspeglas i hur vi utvecklar våra produkter, hur vi agerar i samhället och hur vi bemöter våra kunder och anställda."

Sa då att av de 100% nöjd kund ligger jag på 5%!
1% nöjd med att ni försöker laga bilen
4% nöjd med räntan

Han sa då att han tyvärr inte kunde göra något, mer än att hänvisa mig till deras högsta garanti chef och diskutera problemen.
Förhoppningsvis ifall jag har världens tur så kan jag byta bil.

Ska ringa på Ons. *HOPPAS på att byta bil*

Tänkte kolla mer er nu om ett nytt problem:

Bensinförbrukningen är riktigt hög. Kör riktigt lugnt med bilen.

Med bara etanol så ligger den på ca 1.2l/mil det acceptera jag

Med 30% etanol och resten bensin så ligger jag på ca 1.3L/mil, hmm!

Med bara bensin så står det att jag ligger på ca 0.9L/mil men kan bara köra ca 17mil på halvtank? Så det blir ca 32-35mil på fulltank?

Försäljaren säger att det är normalt när man har 18" fälgar!

Sant? ska bilen dricka mer med bensin när man har 18"?

Ska inte etanol förbrukas snabbare än bensin?
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]