Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Å HERRE vilken samling av "den sista riktiga volvon-folk"

Det fanns inga fel å bakhjulsdrivna volvos. Egentligen gjorde man de bara sämre med åren, höjdpunkten var amazon. De flesta 740 bakrutor var spruckna, om det var bättre i nån annan del av landet känner jag inte till.
Inte heller vad man gjorde med topparna (det började med första b230-toppen så man hade ringa 14 år att förbättra)
Ursäkta ironin, men få saker gets me going som rödblocksfolket.
av Waizguy
Ja spruckna bakrutor det har alla 744or, antingen är den sprucken eller så står bilen hos glasmästaren.
Trodde förvisso att tråden handlade om Barnsjukdomar som bilarna led av men ack så fel jag hade.
Tråden handlar tydligen om allmänna fel som har funnits/finns på just 740, den listan kan bli lång och rubriken kanske bör ändras.
Alla B230 toppar är junk, ifrågasätt inte, då blir du bakåtsträvare och rödblocksälskare...
Ja ironi är roligt....
av Amarace
TommyP86 skrev:De flesta 740 bakrutor var spruckna, om det var bättre i nån annan del av landet känner jag inte till.
Inte heller vad man gjorde med topparna (det började med första b230-toppen så man hade ringa 14 år att förbättra)
Ursäkta ironin, men få saker gets me going som rödblocksfolket.
Märkligt att det skulle bli problem med toppen just 1985? Rödblock med samma typ av topp kom ju faktiskt 1975. Och jag har då aldrig hört att det skulle vara något problem, det som kunde hända var att dom ärjade, men det var ju mer pga dåligt underhåll.
Bakrutor på 740 känner ja inte heller igen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har heller aldrig hört något om 740-bakrutor som spricker? Iaf inte om vi pratar sedan... Kombis kan ju crasha om man smäller igen bakluckan åt helvete för hårt, men det är knappast något unikt för 745... Det är ju även populärt att packa bilen (över)full och sen slänga igen bakluckan utan att ens titta så inget kommer slå i...

Även det där med topplocken låter långsökt.. Dom har ju bra mycket mer gods än dom mer moderna alu-topparna(vitblockare), så om något borde det vara dom topparna som 'fräter sönder' - vilket som dom flesta bör veta inte är fallet.

Aj fan, nu blev jag visst en rödblocksälskare enligt vissa, trots att jag föredrar en T5a(eller T6a för den delen) alla dagar i veckan... :roll:
Föredrar även RWD över FWD(eller äkta 4WD med 50/50 delning alt. mer drivning bak än fram typ 30/70), men det törs man väl knappt säga, för då blir man väl klassad som någon "sista riktiga volvo-folk".......
av NilsO
TommyP86 skrev: Men en 940 eller 740 med Regina får väl absolut klassas som en katastrof (som dessutom inte hanterades alls)
Vilken barnsjukdom led de av?
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]