Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Perhall, du kör stenhårt med bilarna och jag är en bensinkarl.

Vad gäller förbrukning är det inte fördel diesel om man kör stenhårt?

Är variationen mellan olika kuskar i förbrukning större för bensin- eller dieselbilar? Borde vara bensin som är mer beroende av körsätt.
perhall skrev:Jag håller med och det är inte stor skillnad om du skulle ha en D4 190 hk VEA i din bil med AWD. Den kanske skulle dra 5-8 % mindre. Volvo har ju också fått ned EU-mixen på manuella 5-cylindriga motorn till kring 4,5 i V70, inte mycket mer än VEA... synd också att Volvo slutat med 5-6-cyl motorer (/håller på att sluta). I tester av nya XC90 så kommer ju bilen bra till men har ett handikapp i och med att motorn är trögare, bullrigare och låter fulare än konkurrenternas sexcylindriga, utan att vara nämnvärt snålare...
PH
Kan bara hålla med dig, trist utveckling som gör en tveksam inför kommande bilbyte..
av valln
Frågan är om inte volvos veafyror är baserat främst på ekonomiska orsaker, volvo som liten spelare har inte råd att jobba med fyror, femmor och sexor samt ev. åttor.
av Leafs
valln skrev:Frågan är om inte volvos veafyror är baserat främst på ekonomiska orsaker, volvo som liten spelare har inte råd att jobba med fyror, femmor och sexor samt ev. åttor.
Femmor, sexor och större är marknadsmässigt illa i den miljöhysteri som gäller numera. Downsizing gäller och därmed fyror, eller t.o.m. treor. Samtidigt finns det enorma ekonomiska fördelar att fylla hela modellprogrammet med motorer stöpta i samma form så att säga, t.ex. fyror. Bara ändra lite på slaglängden, en annan turbosnurra, och annan programmering ger ett stort antal olika motorer baserade på samma grund. = Billiga utvecklingskostnader.

Min gissning är att även Audi m.fl. kommer att gå ifrån sina sexor inom kort. Sedan kanske nya XC90 ändå hamnar på efterkälken i premiumklassen p.g.a. att konkurrenterna lyckas ännu bättre med sina fyror. Men det handlar mer om resurser att lägga på snabb utveckling. Volvo kommer antagligen ikapp, men det tar kanske några år.

Volvos nya VEA-snurror är förbaskat fina snurror, som utklassar de flesta "vanliga" konkurrenter, men i premiumklasserna går det fort...
Senast redigerad av 1 Leafs, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
valln skrev:Frågan är om inte volvos veafyror är baserat främst på ekonomiska orsaker, volvo som liten spelare har inte råd att jobba med fyror, femmor och sexor samt ev. åttor.
Nej. Det finns ett krav i Europa på snittförbrukning för alla biltillverkare/importörer, och Volvo har inte några småbilar i sortimentet som kan kompensera för stora motorer. Därför försöker man bygga hela modellparken "lagom" snål, om Fiat exempelvis säljer några Fiat 500 och en Ferrari så blir snittförbrukningen ok. Personligen gillar jag många cylindrar och stora volymer men tyvärr finns det ingen framtid för sådana motorer/människor.
Leafs skrev:Min gissning är att även Audi m.fl. kommer att gå ifrån sina sexor inom kort. Sedan kanske nya XC90 ändå hamnar på efterkälken i premiumklassen p.g.a. att konkurrenterna lyckas ännu bättre med sina fyror. Men det handlar mer om resurser att lägga på snabb utveckling. Volvo kommer antagligen ikapp, men det tar kanske några år.

Volvos nya VEA-snurror är förbaskat fina snurror, som utklassar de flesta "vanliga" konkurrenter, men i premiumklasserna går det fort...
VW Passat med 240 hk o 500 Nm o 2.0 liter dieselfyra tycker jag är sjukt vass. Provkörde den och bilen går sjukt snabbt, strax över 6 sek 0-100 och nästan 250 km/h utan att bullra. Vet inte varför VEA dieseln skulle utklassa här.
av Erixs
Mwi skrev:
Nej. Det finns ett krav i Europa på snittförbrukning för alla biltillverkare/importörer, och Volvo har inte några småbilar i sortimentet som kan kompensera för stora motorer. Därför försöker man bygga hela modellparken "lagom" snål, om Fiat exempelvis säljer några Fiat 500 och en Ferrari så blir snittförbrukningen ok. Personligen gillar jag många cylindrar och stora volymer men tyvärr finns det ingen framtid för sådana motorer/människor.
Nu blir det en del spekulationer. Men att EU-kravet på förbrukning skulle styra valet är nog bara en del av sanningen. Volvo har en viktig USA-marknad och försöker få Kina-marknaden att bli en stor del. På dessa marknader hade det sannolikt varit en fördel med större motorer i programmet. Jag tror som valln att det sannolikt främst är ekonomiska skäl som gör att man landat på 4 (och 3) cylindrar. Många av besluten kring VEA måste dessutom ha tagits runt efterdyningarna av finanskrisen då ekonomin var rejält ansträngd. Volvo är en liten spelare och måste nog hitta sin nisch istället för att försöka konkurrera med giganter som VW inom alla områden.
perhall skrev:[ :lol: Bilen kränger och tjuter om däcken samt kanar vid sansad men halvaktiv körning.
Är det denna pressbilen du kör? Hittade ganska nytt test i TekVärld. Väghållningen är ju i samma nivå som Mercedes A(vält)-klasse o Krister Glednings skodavältning i förra århundradet. Övriga bilar i testet gled ju igenom nästan 10 km/h fortare utan problem.

XC70 bilen har fått 19tummar monterade med breda lågprofildäck vilket gör att väghållningen blir noll och rent av livsfarlig på vägen.

Bild
av perhall
valln skrev:Perhall, du kör stenhårt med bilarna och jag är en bensinkarl.

Vad gäller förbrukning är det inte fördel diesel om man kör stenhårt?

Är variationen mellan olika kuskar i förbrukning större för bensin- eller dieselbilar? Borde vara bensin som är mer beroende av körsätt.
Jag kör hårt ganska ofta men också lugnt när omständigheterna kräver:)

Man hörde ju ofta tidigare att diesel inte ökar så mkt i förbrukning när man kör hårt men det verkar inte stämma för xc70. Troligen beroende på att motorn går hyfsat snålt vid måttlig belastning och bilens enorma vindmotstånd.

B20jag uppfattar bilen precis som den som TV testar. Min hade dock conti med delvis sajpat mönster. Samma däck säljs som åretruntdäck i Tyskland. Står i början av tråden vad de heter. 17 tum...

Är också bensinentusiast men för Audi hade jag inget val eftersom bensin helt saknar kampanjer...
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]