...

Moderator: Moderatorer

av PTV
Man kan väl säga som så att många gånger så avspeglar sig folks sätt gentemot andra på ett utmärkt sätt i trafiken där de då naturligtvis gör bort sig totalt om de nu t ex är på dåligt humör.Men vad som i dessa sammanhang väldigt ofta glöms bort i media är de trafikanter som är väldigt trevliga i diverse trafiksituationer.Hur kan det komma sig att vi kommer sällan ihåg t ex den där lilla tanten i sin lika lilla bil som log och släppte förbi oss trots att denna tant hade förkörsrätt osv.Men de som bär sig illa åt minns vi desto fler gånger !?. :D

På mc har jag stött på en del rötägg i bil men sanningen är den att jag har råkat ut för ännu fler väldigt trevliga bilister i diverse sammanhang.Och dessa minns jag själv väldigt bra.Allt är inte dåligt även om detta dåliga ibland dyker upp i trafiken där vi minst anar det för jag minns desto fler soliga ögonblick som sagt var.Kanske säger det lite om hur vi ser på oss själv ibland när vi bedömmer andra i olika situationer även utanför denna trafik.

Ofta ser man bikamerafilmer där folk postat diverse dumheter men nästan aldrig ser man dessa filmer utan incidenter.Varför, jo för att folk många gånger älskar att hetsa upp sig över andras fel. :D
av rid54
Det är väl så, att "hälsan tiger still". När trafiken flyter utan incidenter upplever man väl nån sorts normalläge som det inte är anledning att göra väsen av. Är någon trafikant oväntat samarbetsvillig, skicklig eller trevlig, brukar jag komma ihåg det och glädjas åt det. Är motsatsen aktuell, brukar jag reta upp mig, men försöker glömma för att inte förstöra dagen för mycket. Vissa tendenser är dock tyvärr lite på väg att bli för vanliga och får en att tappa tron på bilförare som kollektiv (med de duktiga bilförarna som oskykldiga offer...). Bland annat:

1. Icke-användandet av körrikningsvisare...

2. Felaktig användning av körriktningsvisare...

3. Felaktig placering av fordonet i körfältet, exemeplvis att man tar ut och gör en vänstersväng genom att börja med en bukt ut till höger, som om man körde en långtradare med släp fast det bara är en vanlig SUV.

4. Koncentration på Wordfeud eller Facebook i stället för på vägen.

5. Okunskap om eget fordons utsträckning i rummet, dvs man har inte en aning om var hjulen är (särskilt inte högersidans...). Körfältsmarkeringar ses som dekorationer i gatan och ignoreras, särskilt om vägen går i en kurva. Mycket irriterande i flerfiliga situationer... det är inte bara att ta för sig av filen bredvid, faktiskt!

6. För korta avstånd till framförvarande.

Det går nog att fortsätta med listan ett tag, men å andra sidan är det ju en innehållsrik tråd så det blir lätt upprepningar kan jag tänka mig :)
PTV skrev: Ofta ser man bikamerafilmer där folk postat diverse dumheter men nästan aldrig ser man dessa filmer utan incidenter.Varför, jo för att folk många gånger älskar att hetsa upp sig över andras fel. :D
Så är det och jag har tänkt på detta rätt ofta när jag dristat mig till att kolla dessa filmer. Mycket av det som filmaren upprörs över passerar mig med en axelryckning. I vissa fall verkar det till och med handla om att man kanske inte provocerar fram en situation men väl överdriver den och själv uppför sig jäkligt oflexibelt bara för att få något att via på internet.
llesrof skrev:
PTV skrev: Ofta ser man bikamerafilmer där folk postat diverse dumheter men nästan aldrig ser man dessa filmer utan incidenter.Varför, jo för att folk många gånger älskar att hetsa upp sig över andras fel. :D
Så är det och jag har tänkt på detta rätt ofta när jag dristat mig till att kolla dessa filmer. Mycket av det som filmaren upprörs över passerar mig med en axelryckning. I vissa fall verkar det till och med handla om att man kanske inte provocerar fram en situation men väl överdriver den och själv uppför sig jäkligt oflexibelt bara för att få något att via på internet.
Man får ju tro vad man vill. :)

Jag har iaf på senare tid lagt upp videos med inriktning på teman som denna nedan tex, vill dock poängtera att jag inte är en av de som sitter högröda av ilska som ni verkar tro att alla med bilkamera gör utan sitter snarare och undrar varför folk förefaller vara "korkade". Hade många som skyndar i trafiken tagit en sekund till att höja blicken och planera sin körning hade de kommit fram snabbare oavsett om de kör för fort eller ej. Själv kommer jag säkert runt 50% av fallen där jag blir omkörd av någon stressad fortkörare i stan fram snabbare än stackaren med hög puls för att de inte tittar vad som pågår längre framför dem.

Man kan alltså med lite god vilja se i alla fall mina filmer som ett utbildningsmaterial, men det är ju tyvärr inte alltid hur man producerat
någon som en betraktare uppfattar det. :wink:

[youtube]M_lB047zL7E[/youtube]
Micce1980 skrev:...utan sitter snarare och undrar varför folk förefaller vara "korkade".
Tänk så här; intelligensen följer en normalfördelningskurva. 68 % av befolkningen är normalintelligenta med en inteligenskvot på 85 som lägst, 16 % är ännu intelligentare med en kvot på minst 115 och 16 % är inte ens normalintelligenta. Det innebär att var sjätte människa inte kommer upp i normal intelligenskvot. Var sjätte människa är alltså korkad. :mrgreen:
av rid54
Jag tror inte bilkörningskvalitet har med korkad eller inte att göra. Det är en verksamhet som kräver att man orkar fokusera på en rätt tråkig verklighet utan att tappa det som kallas vigilans, dvs förmågan att reagera på avvikande stilmuli. Man måste alltså träna sig att behålla en viss vaksamhet och närvaro i tråkiga vardagssituationer för att vara beredd att göra rätt när det blir kris. Det kräver inte mensa-medlemskap, utan det kräver att man är intresserad av, eller tvingar sig fokusera på det man gör och är självkritisk, så att man inser när man missar nåt och bättrar sig framöver. Endast då blir man bättre som bilförare. Man måste helt enkelt betrakta det som en sorts ständig träning, likaväl som vissa väljer att träna sig med cyklande eller språngmarscher eller liknande saker. Gör man inte det, utan lutar sig tillbaka när man får körkortet, så utvecklas man nästan säkert till värsta sortens soffpotatis och tappar greppet om körningens finesser.

Tyvärr verkar detta ointresse för "bra körning" vara norm. Ett fåtal har en sorts medfödd ödmjukhet inför omvärlden och är beredda att visa hänsyn och ett annat fåtal verkar vara intresserade av att utvecklas till bra förare och blir det genom att utöva självkritik och analysera sin egen körmetod, men det är uppenbarligen inte så vanligt. Många tycks köra som en sorts förlängning av frukosten inklusive tidningsläsning, ätande, rakning och tandpetande.
Det beror ju på vilka saker man lägger in i begreppet korkad. Vad kräva det för IQ för att ta ett körkort? Sanningen att säga så säger inte de där IQ-testen så mycket om en människas intelligens utan mer om förmågan att tänka logiskt just den dagen testet görs. Men det är alltid tacksamt att skoja om det :D

Fast det kanske ändå är relevant? Om man inte kan tänka logiskt, kan man bli en bra bilförare då? Bilkörning handlar ju till stor del om handling och konsekvens och om att tänka i flera steg. Jag tror att ens bilkörning avspeglar ens personlighet, mer eller mindre. De personer jag känner som är tankspridda och har noll koll på det mesta har också noll koll på bilen och bilkörningen. De personer jag känner som är lugna och eftertänksamma kör lugnt och försiktigt utan att för den sakens skull vara slöa. Sedan finns det undantag här också.
Något som gör mej fundersam(irriterad) I trafiken är de som kör med bakrutetorkaren på
trots att det inte behövs. Får mej att misstänka att dessa förare inte använder backspegeln.
  • 1
  • 289
  • 290
  • 291
  • 292
  • 293
  • 553

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]