Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av johgro
Tänkte passa på att vårda skinnklädseln(helskinn) i bilen under semestern. Tips/erfarenheter av bra produkter vore tacksamt, både rengörings- och "insmörjningsprodukter".
av :stefan:
Vi säljer en hel del Liquid Leather till rekondfirmor på jobbet. Cleaner för att göra rent och Conditioner för att smörja upp och återställa den underbara läderlukten. :D
Det finns en impregnering som heter "Conditioner & Waterproofer", men den är inte avsedd för bilklädsel utan för typ läderstövlar.
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Jag smörjer in mitt skinn med Meguiar's Gold Class Rich Leather Cleaner/Conditioner. En underbar produkt som på rengör och skyddar skinnet på en gång :)
av Daniel73
Gliptone Liquid Leather var helt klockrent.
Mjukt, matt och luktar fruktansvärt gott.
Behöver några timmars torktid innan man använder bilen.
av johgro
Har nu provat Gliptone Liquid Leather. Riktigt nöjd med resultatet! Gick på den produkt jag uppfattade vara bäst för lädret. Stor bonuseffekt är att bilen nu doftar distinkt av trivsam läder :-)-)

Rengöringen är lite trögflytande. Stryks på med lämplig enhet. Jag klippte en bit av en tvättsvamp för applicering. Fick dra in 5 min. enl. instr. Därefter använde jag en borste motsv. mjuk nagelborste fast större, samt sprayflaska med vatten vid rengöring. Lite vatten, så det blir ett litet skum, och sedan borsta. Därefter torkade jag av med lite, lite vatten från sprayflaska och frottéhandukar. Lät torka ordentligt.

Därefter strök jag på conditioner-produkten ganska tunt. Tog ngn timme i sommartemperatur utomhus för att absorbera. Tog samma trasa dagen efter och gick över igen. Har inte gjort förarstolen ännu. Men resterande blev riktigt fina, en lite mattare och mer välmående ton i lädret.(svart) :)

Lät trasan ligga kvar under passagerarstolen under natten för lite extra läderdoft :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
Johgro det låter trevligt men tog det inte lite väl lång tid? Har iofs ingen betydelse så länge resultatet blir det som önskas.

Här använde jag Scholl SPAM och en mjuk läderborste för rengöring. Bilen är en C30 R-Design 2012 tror milen låg på ca 4000 ändå är skinnet bra glansigt. Nedre delen är rengjord.
Skyddade med Scholl SKIN som ger en matt yta.

Bild
Användarvisningsbild
av sthlm
Tidigare ägare har förmodligen haft ett bälte på sig som färgat bilens ljusa läderklädsel svart på "topparna" av lädret i svanken.
Tror ni att det går att återställa med något medel?

Har använt detta medel hittills men det funkar inte att få bort det mörka som färgat in.
Och behöver man gå på med något medel efter detta för att återfukta eller är det tillräckligt?
Bilagor
lder.jpg
lder.jpg (229.7 KiB) Visad 1024 gånger

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

Jag har försökt mig på en lagning […]