- tis 14 jul 2015, 10:58
Kanske en lite konstig fråga men det slog mig just att jag aldrig hört någonting om barnsjukdomar på de, enligt utsago, gamla goda rakställd-rödblockare-RWD-lättmekat-tiderna. Har aldrig hört att vissa serienummer på en B18 har varit sämre än andra eller att de första årsmodellerna av någon modell har varit att undvika. Däremot har jag hört om illaluktande AC på tidiga 850:s, barnsjukdomar på XC90 samt problematik med tidiga V8:or som renderade i ras, havererade automatlådor på tidiga T6:or, fyrhjulsdrifter (haldex-hylsor) som havererar, kostsamma problem med gasspjäll och instrumenthus på tidiga P2:or och allmänt smårackel på de senaste bilarna.
Kanske gör fel i att ta med t.ex haldexhylsorna eftersom det är ett bestående men snarare än en barnsjukdom likt att vad jag förstår var PRV-V6:orna inte heller de bästa. Men i överlag: var det bara att hösten 1974 hämta ut en splitterny 1975 års 240 och njuta av ett lika problemfritt bilägande som för senare årsmodeller eller fanns även då barnsjukdomar?
Eller är svaret så tråkigt som att dagens bilar är mer komplexa => mer krångelbenägna?
Kanske gör fel i att ta med t.ex haldexhylsorna eftersom det är ett bestående men snarare än en barnsjukdom likt att vad jag förstår var PRV-V6:orna inte heller de bästa. Men i överlag: var det bara att hösten 1974 hämta ut en splitterny 1975 års 240 och njuta av ett lika problemfritt bilägande som för senare årsmodeller eller fanns även då barnsjukdomar?
Eller är svaret så tråkigt som att dagens bilar är mer komplexa => mer krångelbenägna?