Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av danjo
Min 945:a går med lite ojäm gång, den går som om man sitter och pumpar med gasen lite lätt. Främst när man trampar lite ordentligt på gasen, det förekommer främst vid relativt låga varvtal. Om man varvar ur går den OK. Någon som vet vad det kan bero på? :?:
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej!
Standardsvaret är tjuvluft då detta oftast är orsaken till ojämn gång av allehanda slag så kolla så att han inte tjuvar luft någonstans...att byta tändstift,luft och bränslefilter är inte heller fel om man vet med sig att detta inte gjorts på ett tag...
Användarvisningsbild
av danjo
Du menar alltså att någon slang läcker eller? Jag förstår kanske inte riktigt. Var någonstans brukar det isf vara vanligast med läckage?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Precis...jag menar att någon vakuumslang ev. läcker..

Vad det är vanligast med läckage är lite svårt att säga även om insugspackningen brukar vara en klassiker,men vakuumläckage kan förekomma lite överallt bland vakuumslangarna och dess kopplingar...även spridarna brukar ha en tendens att läcka med åren...
Starta motorn och spruta med startgas över bla insugspackningen (det är packningen mellan insuget och blocket),spridarna,vakuumslangarna...om det finns en läcka någonstans så hör du det genom att motorvarvet höjs...

Var dock väldigt noga med att INTE spruta startgasen över tänddelarna...och med tänddelarna så menar jag fördelardosan,tändkablarna,etc....mycket viktigt!
Skriver detta med tänddelarna eftersom jag misstänker att du inte kan så mycket om motorer..
Användarvisningsbild
av danjo
Ok jag ska testa, det kan inte ha något att göra med turbon?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Har ingen större erfarenhet av turbosnurror tyvärr så den frågan lämnar jag med varm hand över till annan mer turbo insatt skribent...

Det behövs lite tur när man köper b[…]

Nu har jag monterat knoppen sjukt nöjd med hu[…]

Slirande rem v60

Det behövs specialverktyg och helst ocks&arin[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]