Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
enl. volvos specifikationer förbrukar 2.4 lika mycket som 2.5T(under förutsättning att de sitter i likvärdiga bilar). Volvon är stor och tung och man vill snabbt iväg i stadstrafik och då bilen är vridstark nyttjar man givetvis det, där i ligger förklaringen till att den förbrukar mer för många förare.
På landsväg är den dock bra eftersom den är lite effektivare tack vare det lilla övertrycket av luft.
2.5T går att köra snålare än 2.4 under vissa förutsättningar, bl a landsväg med släp.
av Lindenvolvo
robinr skrev:Här kommer en liten uppdatering.

Precis hemkommen från bilaffären, med den v70n som jag pratade om. 26000 mil årsmodell 2001 och visst finns det lite mindre skavanker här och där men inte speciellt mycket rent utseendemässigt och inredningen var verkligen kanonfin. Väldigt välvårdad.

Vad gäller växellåda och maskin så kunde jag inte höra några missljud alls, alla växlar gick i lätt och utan att behöva vara bestämd, de gled bara i liksom. Kopplingen verkar fungera bra, varvtalen sjunker normalt och går upp igen utan att det hackar eller något. Märkte inga missljud från framvagnen när jag körde över brunnar/gupp provade även köra långsamt med fullt rattutslag och lyssna men det lät inget alls mer än motorljudet och kände inget i ratten (men det kanske man inte gör?). Bra respons från servon, lite mer motstånd i servon vid 140+ vilket troligtvis är normalt.

Gasspjället var utbytt vid 21000 mil för 6000, bromsok bak båda ena utbytt vid 21000 och det andra 25000. Höger styrled fram bytt vid 25000.. Vänster styrled ej bytt så det kanske blir att byta det vid nästa service kanske eller om jag får anmärkning på besiktningen.. De skrev inget om att det var bra att veta iaf från senaste besiktningen vid 25000.

Rent spontant så min första känsla är att det är ett bra köp, jag är nöjd än så länge. Gick bra att köra hem borås till jönköping. Riktigt skön bil faktiskt! Var mer drag i motorn än vad jag först trodde.. :)
Jaha ja, då får man gratta till köpet då. Att gasspjäll och bromsok är bytta är bra, dom brukar man behöva byta förr eller senare. Kollade du när kamremen var utbytt? Rembytet går inte bara på körsträcka utan också på tiden mellan bytena. Dra gärna lite i oljestickan då och då, vissa bilar dricker olja och en volvo-femma som inte får smörjning blir inte långlivad. Nu när du köpte en bil före -04 så tror jag det var bra att du köpte en bil utan turbo (för det var väl med 170 hästar'n va?) Som jag skrev tidigare i tråden så hade min sambo en gammal 01:a 2.4T. Jag törs knappt titta i pärmen med alla papper och reparationskvitton utöver servicekostnad på den bilen..... Enl. mig så är turbobilarna mellan -00 och -03 hiskeligt ömtåliga. \SL
av PTV
Min egen 2.5T är klart törstigare än en dito 140/170 hk.Men jag vet väl inte heller vad jag pratar om efter en mängd bilar och mer än trettio år bakom ratten. :D
av valln
Ni som har kört så fantastikt många mil och år med era bilar skulle jag rekomendera att läsa mekanik på universitet.

Återigen planerad körning och undvik bromsen.
Min bil har gått 18 300 mil med originabromsbeläggen, förmodligen en stor förklaring till de låga förbrukningssiffror...
av valln
frasse4 skrev:Kikar jag på spritmonitor hittat jag inget som tyder på att turbon skulle vara törstigare än sugmotorn med automat och vettig körstil. Jag hittar bara 2 användare som har lägre förbrukning än mig utan turbo. Jag har kört min 10% under deklarerad blandad förbrukning.
Vad kör du på för siffror?
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför köpa en turbobil, och sedan "fisa" omkring för att hålla bränsleförbrukningen nere? Då kan man ju lika gärna köpa bil med sugmotor. Jag har inte läst mekanik på universitetet, men kört c:a 400.000 mil med och utan turbo. Helt klart för mig är att turbobilarna drog mer bränsle än motsvarande sugmotorbilar.
Användarvisningsbild
av frasse4
Synd att tråd en blev så OT. Jag är säker på att TS blir nöjd med sitt köp!

Jag har snittat min 2.5t på 0,93 senaste 4k mil. Jag använder turbon varje gång jag kör, men jag kör inte oansvarigt. Mest nytta har man ju av högre vrid vid lägre varv.
av valln
SvenB skrev:Varför köpa en turbobil, och sedan "fisa" omkring för att hålla bränsleförbrukningen nere? Då kan man ju lika gärna köpa bil med sugmotor. Jag har inte läst mekanik på universitetet, men kört c:a 400.000 mil med och utan turbo. Helt klart för mig är att turbobilarna drog mer bränsle än motsvarande sugmotorbilar.
Om man vet vad man gör behöver man inte fisa omkring, tvärtom!
Fast kör man med vänsterbroms i 130 förstår jag att den drar mycket, däremot absolut inte sagt att du eller någon annan gör det.

Varför köra en tung bil med en högvarvig motor när man kan få en jättetrevlig motor 2.5T.
Användarvisningsbild
av milktrucker
valln skrev:
wissel skrev:Klart som korvspad att du skall åka 170hk, varför lägga på mera i bensinräkningen i onödan?
Ta med dig en spegel så kan du se på undersidan av spjället, Gul Etikett = Utbytt, vit Etikett= Troligen inte bytt.
Eller helt enkelt ta ett foto med mobilen underifrån mot spjället...
Lycka till.
Nej, man ska ha 2.5T!
Om man vet vad man gör går den att köra minst lika billigt.
En hemlighet är att inte bli skitnödig och bromsa bort rörelseenergi (bränsle).
Men detta har ju inte med motorns förbrukning att göra utan förarens körstil. Du kan ju köra precis likadant med en sugmotor och då ligger ju inte hemligheten i motorn utan i körstilen.
Jag kör min V70 med 170 hk på 0,72. Kan du klå det med 2.5T?
av valln
Om jag kör längre än fem mil kan jag lätt köra under 0,72 liter milen. Ju backigare vägen är desto mindre bränsle drar den för det elektroniska gasspjället stryper bränslet nerför.

Jag kör till 90 procent med farthållare.

Bilen har nog gått 500-1000 mil kallare än minus 30 mot minus 40 men då går det tyngre..

Närman startar bilen är det nästan en virvel i tanken och det tar många mil typ fem att åtgärda det.

Har en XC70 -16 som gått 16 000 mil. Har f&o[…]

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]