NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eikido
Tjena

Ska köpa bromsok på nätet och hittat dessa hos mister auto.
http://www.mister-auto.se/sv/bromsok/vo ... 8_g78.html

Kvalitet super billigt om man jämför med mekonomen, original osv!

För bromsok bak så finns två varianter hos mister auto, en med fjäder och en utan till parkeringsbromsen. Kan jag använda den utan fjäder? För den utan fjäder är betydligt billigare!

Enligt vida ska jag ha 8251698 och 8251699 men jag kan inte identifiera motsvarande till ATE, FTE, TRW osv så jag hoppas att mister auto har listat upp rätt bromsok för min bil.
Förmodligen är det tänkt att man återanvänder den gamla fjädern?

Vet du att oket är kasst? Har själv haft problem med kärvande hävarm till parkeringsbroms och det går oftast att rengöra, motionera och samtidigt smörja så brukar oket bli bra igen.

Även om jag själv har handlat från Mister-auto, vilket gick bra, så är det inget jag skulle våga göra när det gäller delar som skall returneras för att få igen pant-avgiften. Kan bli dyra ok i slutänden. Läs och begrunda deras betyg här https://se.trustpilot.com/review/mister-auto.se , väldigt många som ger feedback där. Kollade som hastigast, men hittade ingen som hade skrivit om problem med returer och återbetalning. Det var däremot många som hade problem med det när jag handlade hösten 2014. Företag som är dåliga på att svara kundernas frågor skall man inte handla från, speciellt idioter som har betalsamtal till deras kundtjänst :-(O) . Nästan alla deras svar är identiska så man kan ju undra om det är en robot som svarar ?

Många ger rådet att handla från bildelaronline24.se istället, men deras omdömen verkar tyvärr börja likna Mister-autos... https://se.trustpilot.com/review/bildelaronline24.se

Personligen skulle jag lägga på de futtiga 37 kronorna till 674kr+89kr frakt och köpa Biltemas ok och få en reklamationsrätt som behandlas över disk. Verkar som man inte behöver erlägga pant hos Biltema?

Billigaste oken från skruvat.se ligger på strax under tusenlappen.
Jag har övervägt flera gånger att köpa från Biltema, men detta med kvalitet på bromsok är känsligt.

Jag kan köpa märkes bromsok så som ATE, TRW, FTE för samma pris som biltema priser.

Varför köpa biltema kvalite när jag kan få ATE, TRW, FTE för samma pris? Sedan kommer ju som du säger det stora eländet att få hit varorna till utsatt pris. Om jag måste betala frakt tillbaka så kan det gå på uppemot 500 kr till frankrike. Tänk om jag skickar för 500 kr och det skiter sig och jag inte får depositionsavgiften ändå?

Är lite förvirrad. Synd att det är brutalt dyrt med reservdelar i Sverige. Inte ens Skruvat har rimliga priser.

Edit: Ja, det är parkeringsbromsmekanismen som har kärvat. Har försökt smörja det förut, men det håller inte länge. Har läst att det bästa är att skaffa nytt ok.
Alla bildelssidor hamnar förr eller senare med väldigt blandade betyg. Folk verkar inte fatta att det kostar mindre för att det inte finns ett svenskt nummer dit man kan ringa och plåga butiken om vilka torkare som rekommenderas vintertid och allmänt kosta tid. Och helt plötsligt blir nån sur för att de själva inte kollat upp att delen man köpt passar. Det TAR tid att få igenom reklamationer när det rör sej om näthandel utomlands, och vet man inte vad man gör borde man absolut ta en kölapp till reservdelar hos sin närmaste ÅF istället.

I det här fallet hade jag gått till biltema. Du slipper utbyteskrånglet, och kan kasta upp grejerna på disken om något skulle vara fel.
Köpte för några år sedan en golf där det satt ok från biltema.
Hade suttit där ett halvår ungefär men gick inte att få någon ordning på handbromsen.
Så då köpte jag begagnade ok på bildelsbasen som jag renoverade, funkar perfekt än idag.
Mitt råd är att renovera dina gamla, hade inte köpt biltema.
Fick tag på Mister-Auto och de sa att jag får tillbaka depositionsavgiften minus 89 kr vilket är returfrakten. Det blir ca 180 kr för frakt för två bromsok tillbaka vilket är helt ok.

Jag har tillgång till vida och enligt vida ska jag ha volvoartiklar 8251698 och 8251699. Dessa artiklar är väldigt svåra för mig att översätta om jag kollar ATE, TRW, FTE, BOSCH katalog. Jag har aldrig haft detta problem förut. Därför kör jag kanske på biltemas ok. Jag litar inte på listan jag får upp när jag slår in regnr hos ÅF.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är lite konstigt med oken bak till typ v50. Förr (när dom kostade 298kr) fanns de inte om jag regnummersökte hos biltema till min dåvarande -04 utan jag var tvungen att söka på ett nyare (-08) regummer. Eller om det var tvärt om. Hur som helst, för mej passade det trots att man inte fick träff i listan. Kan vara värt att nämna iaf.

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

D4 VEA dricker olja

Bilen går bra. Dessvärre har vänst[…]

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]