Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoRaggarn99
Hej!

Har får lite krångel med min A-traktor. En Volvo 944 med B230f motor.

Jag var ute och åkte när motorn började gå dåligt och när jag stanna så dog den helt. Jag testa att få igång den men inget händer, sluta med bogsering av a-traktorn. Nu tänkte jag på hur man kan kontroller om det är bränslepumpen som ger sig eller om det är tändstiften som måste bytas.

Den startar inte alls ger lite tändning så är väldigt förvirrad. Kan det även vara annat som gör att den blir så här så skriv gärna vad ni tror det kan vara och vad jag behöver kolla upp!

//VolvoRaggaren99
av Rådlös
Gör startgasprovet. Går den på startgas i ett par sekunder medan det finns gas, men stannar när gasen är slut, så är det ett fel på bränsletillförseln.
Vet man till 100% att bränslet fungerar, luktar bensin eller stiften blir blöta etc. etc. och den ändå inte startar så är det ett tändningsfel.

Det finns nog flera kontrollmöjligheter på bränslepumpen, men jag skulle nog börja med att lyssna om pumpen går. T.ex lyssna ner i bränsleröret. Tag en "assistent" till hjälp.
Användarvisningsbild
av VolvoRaggarn99
Tänkte höra medans man håller på,

Hur kan man kolla om tändstiften får ström eller om den år bränsle igenom in spruten?
av Rådlös
Lossa ett tändstift, eller enklare, tag ett gammalt ledigt, sätt tändstifthatten på det och lägg det på motorblocket med god kontakt mellan blocket och t.ex sexkantfästet på stiftet. Kör runt på startmotorn. En blå gnista skall synas. Avskärma gärna lite mot solljus och annat så syns det bättre. Det finns även mätinstrument för ett överkomligt pris, men det säger inget om tändstiftets kondition. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017037/ Den säger bara att tändgnistan går fram så långt.

Nästa fråga om insprutningen blir lite mer komplicerad, men du kan ju lossa ett tändstift. Håll ett finger i tändstifthålet och kör på startmotorn några varv. Lukta på fingret om det luktar bensin. För säkerhets skull, ta loss alla fyra tändkablarna så inte motorn startar.
Det är samma förhållande som med tändstiften, man kan konstatera att pumpen går o.s.v, bränslet kommer fram. Men det säger inget om att bränslet sprutar ur spridarna på rätt sätt.
Du kan också ta loss spridarna och fuelrailen och låta dom hänga bredvid så du ser om det kommer bränsle. Men detta är avancerat och kanske inget för en "glad garageamatör". Det sprutar bensin med högt tryck. Om du har ett stetoskop kan du höra ventilerna i spridarna öppna och stänga. Om man misstänker t.ex att en spridare är dålig, motorn går bara på tre cylindrar kan man lossa elanslutningen på spridaren och höra om det blir någon skillnad. Man väljer nästa spridare tills man märker skillnad. Samma metod går att göra även om man misstänker att ett tändstift skulle fela. Då får man fram vilken cylinder det är som felar.
Tänk på att det är tryck i bränsleledningarna när motorn går. Lossa inget oplanerat eller av "slarv" på bränsleledningen. Det kan ge katastrofala följder. Bensin under högt tryck som sprutar okontrollerat. Kanske på en glappande elkontakt eller ett överslag på en tändkabel etc. etc. Och jobba inte ensam med bränslesystemet under dom förhållandena som vi har beskrivit här.

Du har ju en diagnosbox till din motor. Vad säger den?

Läs gärna den här tråden också. Det är ett närliggande ämne: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 54#p989354
Användarvisningsbild
av VolvoRaggarn99
Mycket är tyvärr urplockat ur min a-traktor så vet inte om det finns någon diagnosbox för min motor, då original motorn var en B230FK. Tändstiften och tändkablarna är ny byta så hoppnings viss är det inte dem. Men får kolla lite har alltid hjälp av min farsa så jobbar som sagt inte ensam vad det än är på a-traktorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du kollat kamremmen än? Om inte så gör det. Det är faktiskt vanligare än man tror att det går av. Prova att vrida runt motorn med handkraft på remskivan. Kan du vrida den ett varv utan verktyg så är remmen av.

Mvh
Lennart
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här