Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Man rubbar klarlackerade bilar ochså, rubbuíng el om du kallar det grov polish/fin polish/cleaner är ju detsamma, det som skiljer produkterna år är att antingen innehåller de slipmedel eller så jobbar de med värme. Sedan avverkar olika produkter såklart olika.

Jag har kört över ett flertal klarlaxkerade bilar med bla optipads och Raptor och resultatet blir grymt om man avslutar med ett varv med mirror ( polish ) och sedan toppar med amaze.

Alla rekondfirmor rubbar nergångna lacker oavsett om de är solida el klarlackerade. Visa verkar tro att man nöter bort klarlacken av att rubba bilen några gånger.
av Droopy
Håller med Stefan där, har inte själv provat Menzerna men det är grymt bra produkter vet jag av andra som använt dom. Och en flaska räcker läääänge.
av mortimer
Har läst på en hel del idag och kan inte se att jag använde fel teknik. Hittade en video på Youtube av BBV och även läst mig till på olika sidor hur man kör maskin med dubbla trissor. Funderade ett tag på att byta till en maskin med bara 1 trissa men många verkar använda med dubbla istället (mussepigg)
Min bil köpte jag från Bilia för 18mån sedan och som jag förstått det så lägger de en PPS behandling på den vid försäljning.
Dock så verkar det vara rubbing och lamullstrissor som gäller.

Är det dessa jag bör välja då ?
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p ... 2500-250ml
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p ... ted-wool-1
av Droopy
Det är såklart jättesvårt att sitta här och säga att du ska använda just det och det, man får testa sig fram själv, det har jag gjort i alla år och fastnat för smartabs produkter men du verkar själv inte nöjd med resultatet av polishen, så då borde du iaf testa något vassare medel, men jag kan personligen inte Menzernas olika proukter, dok så vet jag att FG400 ( tror jag den heter ) är populär bland rekondarna.

Men slå BBV en pling och förklara vad du har för lack och vad du vill uppnå för resultat så kan de garanterat lotsa dig vidare med både medel och polerhättor.
Användarvisningsbild
av milktrucker
samma skit hos alla, det spelar ingen roll om det står menzerna, smartab eller lahega på flaskan. lika lite som det kvittar om det står arla, norrmejerier, eller skånemejerier på mjölkpaketet
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag polerar med turtle orginal vax den där gröna flaskan + med biltemas mussepigg maskin, fungerar bra. Bra konsistens på medlet och lätt att fördela ut plus de luktar gott, enda nackdelen är att de lämnar med sig lite vita prickar i stenskotten. Den har fått bäst betyg i teknikens värld :)
av mortimer
Är det någon som provat dessa trissor (Nordic pad micro wool) istället för de röda lamullstrissorna ?

Jaha den mindre än 11.x kWh? Det är m&ou[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]