NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min bil skall snitta i alla fall 5.0 l/100 km. Men, säg kanske en gång per tank så drar den 6 nästan 7 l/100 km! Detta har varigt länge, för några veckor sedan rusade motorn som vi nu har bytt. Anledningen var (högst troligen) att diesel hade runnit ner och beblandat sig med olja som gick tillbaka in in insprutningen så jag icke kunde hejda henne om möjligt med kärringstopp, men det hann jag inte tänka på. Och jag tror det hela är partikelfiltrets fel! När vi bytte motorn, löste vi "myten" med adektiv, och fyllde på den (snustorr troligen). Vi köpte även ett renings kit för nämnda filter och drog rent den. Men den gör samma grej som innan rusningen nu, och det oroar mig kolossalt! Någon som har en åsikt? Nytt filter är så hejdlöst dyrt, så jag vill bara höra mig fram lite. Kör 10 mil om dagen, så jag kall kör henne inte allt för ofta. Vi tror att detta är någon slags reningsprocess, men det känns löjligt att ens besitta adektivmedel om den skall göra såhär hela tiden!
Börja med att kolla oljenivån och töm ut lite olja om det är för mycket.

Nytt filter finns att köpa för ca 3000. Låt en annan verkstad än Volvo byta så blir det inte dyrt.

Köpte mitt från England för 3 år sedan för 2700kr inklusive frakt och har nu fungerat i snart 7000 mil.

Bytte skiten själv med en kompis i en GDS hall. Aldrig skruvat på avgassystem innan.
Totalt gick allt på 3500kr,dock utan additiv för det fanns redan.

Edit, han inte skriva mer innan.

Reningskit innebär? Hälla mirakelmedel i tanken?
Fungerar ej. Enda sättet att försöka få hyfsat rent är att plocka ner det och spola med högtrycken och gärna något lämpligt avfettningsmedel. Men det är ändå inga garantier att det blir riktigt bra.

När man fyllt på additiv så måste man också nolla räknaren i ADM. Gjordes detta? Annars tror bilen att det är tomt då det bara är en räknare.

Att oljenivån höjs är pga att det späds ut med diesel men det verkar du ha koll på. Detta beror oftast och troligen pga konstanta regenereringar av partikelfiltret. Då är filtret verkligen tätt och dåligt så byt.
Tror tom Skruvat.se kan ha till vettiga priser. Kanske även Biltema?
Det enda som behövs mer är en packning i varje ände av partikelfiltret. Ja å nya muttrar då :)
timebandit skrev:När man fyllt på additiv så måste man också nolla räknaren i ADM. Gjordes detta? Annars tror bilen att det är tomt då det bara är en räknare.
Detta har jag ingen aning om, låter som något bara en verkstad kan ordna? Morr! När man ändå skall punga ut för ett förbaskat filter, det finns inte typ "prestanda" filter liknande luft filter som gör ett bättre jobb eller något? Kanske inte, hatar att bli begränsad till ett alternativ hela tiden..
Sodori skrev:
timebandit skrev:När man fyllt på additiv så måste man också nolla räknaren i ADM. Gjordes detta? Annars tror bilen att det är tomt då det bara är en räknare.
Detta har jag ingen aning om, låter som något bara en verkstad kan ordna? Morr! När man ändå skall punga ut för ett förbaskat filter, det finns inte typ "prestanda" filter liknande luft filter som gör ett bättre jobb eller något? Kanske inte, hatar att bli begränsad till ett alternativ hela tiden..
Nej, finns som sagt inga speciella filter.

Man kan nolla i ADM själv om man har VIDA / DICE. Kostar ca 1000kr från Kina. Med det kan man göra väldigt mycket.

Om ni bara fyllde additiv själva och aldrig nollade räknaren i ADM så kanske ni själva orsakat problemen... :(
Då det bara fungerar som en räknare för adm tanken så om man bara fyller på och aldrig nollar, då tror ju styrenheten att det är tomt.
Troligen har väl filtret satts igen rejält Nu då.
Köp nytt filter och kontrollera additiv nivån och nolla. Sedan borde det fungera om det inte finns fler problem.

Att läsa ut ev felkoder är också bra och det kan man också göra själv med vida och dice. En bra investering :)
Tycker man hör om problem med 2.0D som rusar titt som tätt. Jag tycker det är obegripligt att man på en modern turbodiesel inte har en mekanisk avstängning så man kan stänga av en rusande motor med nyckeln bara...
frasse4 skrev:Tycker man hör om problem med 2.0D som rusar titt som tätt. Jag tycker det är obegripligt att man på en modern turbodiesel inte har en mekanisk avstängning så man kan stänga av en rusande motor med nyckeln bara...
Inte bara Volvo som har detta problem, sök "runaway diesel" på Youtube, här är et exempel

Sköter man service och håller stenkoll på sin förbrukning så hamnar man inte i den här situationen.

Håller med, ett mekaniskt spjäll som stryper luftflödet från vevhusventilationen när man stänger av motorn skulle vara bra.

EDIT: V40 -07??
Var det inte någon här på forumet som borrade 3-4 10 mm hål i sitt täta filter med godtagbart resultat? Finns ju även någon annan som kan fixa DPF-delete på den modellen så man slipper allt som har med filter och additiv att göra i framtiden. Risken finns väl att den sotar som en gammal Merca 240D om man trampar fullt men det gör dom ju inte på Bilprovningen längre.

/John
timebandit skrev:Nej, finns som sagt inga speciella filter.

Man kan nolla i ADM själv om man har VIDA / DICE. Kostar ca 1000kr från Kina. Med det kan man göra väldigt mycket.

Om ni bara fyllde additiv själva och aldrig nollade räknaren i ADM så kanske ni själva orsakat problemen... :(
Då det bara fungerar som en räknare för adm tanken så om man bara fyller på och aldrig nollar, då tror ju styrenheten att det är tomt.
Troligen har väl filtret satts igen rejält Nu då.
Köp nytt filter och kontrollera additiv nivån och nolla. Sedan borde det fungera om det inte finns fler problem.

Att läsa ut ev felkoder är också bra och det kan man också göra själv med vida och dice. En bra investering :)

Jättestort tack TimeBandit! :D Tycker för övrigt, i avsikt att lämna en åsikt på folk som snackar rusad bil, att med alla förbannade sensorer på din bil. Det är inget stort projekt av ett företag att programmera in i datorn att om nyckeln är ur och varvtalen är på topp, stryp luftflödet. Min bil har en intercooler, och jag gissar fjärillventiler för att avgöra hur mycket kall luft som behövs. Bara sätt båda ventiler på stängda! *suck*

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]