- fre 10 jul 2015, 21:07
#988418
Hej!
Min bil skall snitta i alla fall 5.0 l/100 km. Men, säg kanske en gång per tank så drar den 6 nästan 7 l/100 km! Detta har varigt länge, för några veckor sedan rusade motorn som vi nu har bytt. Anledningen var (högst troligen) att diesel hade runnit ner och beblandat sig med olja som gick tillbaka in in insprutningen så jag icke kunde hejda henne om möjligt med kärringstopp, men det hann jag inte tänka på. Och jag tror det hela är partikelfiltrets fel! När vi bytte motorn, löste vi "myten" med adektiv, och fyllde på den (snustorr troligen). Vi köpte även ett renings kit för nämnda filter och drog rent den. Men den gör samma grej som innan rusningen nu, och det oroar mig kolossalt! Någon som har en åsikt? Nytt filter är så hejdlöst dyrt, så jag vill bara höra mig fram lite. Kör 10 mil om dagen, så jag kall kör henne inte allt för ofta. Vi tror att detta är någon slags reningsprocess, men det känns löjligt att ens besitta adektivmedel om den skall göra såhär hela tiden!
Min bil skall snitta i alla fall 5.0 l/100 km. Men, säg kanske en gång per tank så drar den 6 nästan 7 l/100 km! Detta har varigt länge, för några veckor sedan rusade motorn som vi nu har bytt. Anledningen var (högst troligen) att diesel hade runnit ner och beblandat sig med olja som gick tillbaka in in insprutningen så jag icke kunde hejda henne om möjligt med kärringstopp, men det hann jag inte tänka på. Och jag tror det hela är partikelfiltrets fel! När vi bytte motorn, löste vi "myten" med adektiv, och fyllde på den (snustorr troligen). Vi köpte även ett renings kit för nämnda filter och drog rent den. Men den gör samma grej som innan rusningen nu, och det oroar mig kolossalt! Någon som har en åsikt? Nytt filter är så hejdlöst dyrt, så jag vill bara höra mig fram lite. Kör 10 mil om dagen, så jag kall kör henne inte allt för ofta. Vi tror att detta är någon slags reningsprocess, men det känns löjligt att ens besitta adektivmedel om den skall göra såhär hela tiden!
Min bil:
Volvo S40 -07 2.0D
Volvo S40 -07 2.0D