Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Tjena!

Märkte att jag behöver fylla på glykol då vätskenivån är precis under "min". Märkte även att bilen blev varm löjligt snabbt. Så jag antar att det är pga kylarvätska
Vilken färg är det man köper till 850? Kollade upp och då stod det grön, kan det stämma?
Tack på förhand//Emanuel
av Droopy
Att den blir varm löjligt snabbt beror inte på kylvätskenivån iaf. Strax under min el på max gör detsamma. Men vill du toppa så köp någon som är blandningsbar med alla, så går du säker, å andra sidan lär du inte få i mer än 3dec så då gör det detsamma vad du toppar med.
av hno12
Droopy skrev:Att den blir varm löjligt snabbt beror inte på kylvätskenivån iaf. Strax under min el på max gör detsamma. Men vill du toppa så köp någon som är blandningsbar med alla, så går du säker, å andra sidan lär du inte få i mer än 3dec så då gör det detsamma vad du toppar med.
Ok, då vet jag det. Jag ringde bilia i Göteborg och frågade vilken det va som jag skulle ha. Då sa dom att det är enbart en sort dom kör med på Volvo. "Grön-blå".
Men angående bilens arbetstenperatur, vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
av taxi
hno12 skrev:
Droopy skrev:Att den blir varm löjligt snabbt beror inte på kylvätskenivån iaf. Strax under min el på max gör detsamma. Men vill du toppa så köp någon som är blandningsbar med alla, så går du säker, å andra sidan lär du inte få i mer än 3dec så då gör det detsamma vad du toppar med.
Ok, då vet jag det. Jag ringde bilia i Göteborg och frågade vilken det va som jag skulle ha. Då sa dom att det är enbart en sort dom kör med på Volvo. "Grön-blå".
Men angående bilens arbetstenperatur, vad kan det bero på?
Vad menar du med "arbetstemperatur"? Går mätaren upp till mitten direkt vid kallstart? I så fall skulle jag misstänka tempgivaren under termostaten.
av Rådlös
hno12: Ett förtydligande. Det finns ingen färgkod för glykol. Glykol kan ha vilken färg som helst. Ren glykol är för övrigt färglös.

Däremot finns det två sorters glykol. Etylenglykol, som är förhållandevis billig och absolut vanligast. Den är också giftigast. Sedan finns det Propylenglykol. Den är dyrare, ovanligare och anses mer miljövänlig. Det är dock ingen hälsodryck. Man skall inte blanda dom här två sorterna. Det blir en brun sörja då och rykten säger att det kan bli slamproppar. Man kan inte heller mäta lägsta antifrystemperatur om man har blandat. Båda dom här sorterna kan ha samma färg!

Så glöm allt vad färger heter. Läs på förpackningen vilken sort det är och håll dig till den du väljer. (Högst troligt Etylenglykol) Skriv upp det eller på något annat sätt dokumentera det och datum när du bytte kylarvätska senast. Korrosionsskyddet som finns i glykolen håller bara i två år. Glykolen i sig åldras inte.

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]

Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]