- lör 11 jul 2015, 20:36
Lämnade tillbaka Cactusen till svärmor efter en grundlig tvätt ute och inne. Mindes att min egna kärra var skitig men när jag väl rullade in på uppfarten så var det nästan så man skämdes. :lol: Så i dagarna behöver även Betty Blue ett välbehövligt bad.
Så, 165 mil med Cactusen, lite tankar:
*Usel automatlåda, det är som att den tar en djup suck mellan varje växling så hela bilen gungar till.
*Mugghållaren är idiotiskt placerad framför parkeringsbromsen (ej elektronisk) och "bakom"/nedanför knapparna för drive, reverse och neutral. Inte helt lätt att ställa tillbaka kaffekoppen i 120km/h, något jag kan göra i min bil medan jag blundar.
*Inga 12V-uttag för baksätet.
*Integrerade spolarmunstycken i torkarna, fyller säkert någon fiffig funktion men den spolar samtidigt som den vevar varpå främre sidofönster blir nersolkade och dit når ju inte riktigt bladen.
*USEL stereo.
*Uselt UI på infotainment-systemet.
*Bältena i baksätet är konstigt placerade och skär in i halsen.
*Varken fram- eller bakstolar är speciellt sköna. Fram saknar svankstöd så längre resor blir lite jobbiga och tar man kurvor i normalfart så far man runt i stolen, ingen skålning att tala om där.
*Ratten känns ohyggligt liten.
*Styrningen är lätt, lite för lätt. I högre hastigheter så svänger du precis lika lätt som om bilen var upphissad. Smaksak kanske men jag gillade det inte alls.
*16" originalfälgar+däck som emellanåt var minst lika stötiga som mina 19" men ljudnivån var nog någon decibel lägre.
*Ingen belysning alls för baksätet och en ytterst klen lampa i framsätet. Bilen har panoramatak vilket var toknajs men antagligen därför lampor saknades i bak.
Vad har jag då tagit för lärdom av att köra en fransk häck i en vecka?
*Nästa bil ska utan tvekan bli en automat. Jag älskar att ratta manuellt men bekvämligheten vinner nog. Paddlarna till Cactusen fick jag användning för ett par gånger (ingen smart låda det där) så det är något jag vill lägga till om vi nu slår till på automat.
*Panoramatak måste jag ha, om Volvo har en lösning för belysning i baksätet.
*Backkamera var oerhört praktiskt men kändes lite som onödig lyx.
*Fickparkera automatiskt, vilken jävla grej. Var tvungen att prova både in och ut och det fungerade som en dröm. Men fickparkera är kul och en utmaning emellanåt så det fortsätter jag gärna med själv.
Kände att jag var tvungen att skriva av mig lite eftersom vissa här verkade dela min ågren över att behöva köra denna. ;)
Så on topic:
Beställt kondensor, torkfilter och bakre länkarmar x2, bör trilla in i veckan som kommer.
Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld