Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spash
Hej. Idag när vi var påväg hem så började bilen gnissla? Ingen aning exakt varifrån gnisslet kommer men misstänker det är nånstans runt vänster bakdäck. Först lät det inte så mycket sen blev det rätt högt :s någon som vart med om liknande? Bilen ska på service den 27e, något de åtgärdar?

OBS, katten på bilden har ingenting med missljuden att göra. Så bli inte oroliga!
av Yaniz
Har du en rostig kant ytterst på bromsskivan? Brukar ge upphov till gnissel, men det brukar komma smygande.
av Spash
Testade backa, knacka på diverse saker men inget hjälpte. Skruvade av däcket och hittade ett gruskorn som låg vid stötdämparn.. Hoppas att det var den jävlen som bråkade...!
av Spash
Yaniz skrev:Har du en rostig kant ytterst på bromsskivan? Brukar ge upphov till gnissel, men det brukar komma smygande.
Nääe inge rost där inte.

Gnisslet har fortsatt efter jag petat på bromsskölden.
av Spash
no_brakes skrev:Jag har ett liknande ljud på min, fast mitt är tydligare. Tror jag har lokaliserat det till främre länkarmsbussning bak.
Ska se om jag hinner kika på det i veckan.
Lämnade in bilen till bilia och dem kom fram till att det var bussningen :) så nu är det löst. Har du åtgärdat ditt oljud?
Hur långt har din T6 rullat? Mina bussningar bak börjar nog också bli kassa, för jag har också gnissel på ungefär samma ställe vänster bak, speciellt rasslar de till när man kör över gupp eller ojämnheter. Får man fråga hur mycket du fick ge för ett byte på bilia? :)

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]