Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tagit bort bromsok sakerna som är ivägen för att få bort bromsskivan fram på v70 2006.

Sprutat lite WD40 i skruvhål och springor..

Knackat med handslägga både i runt centrum och längst ute på skivorna men vill inte släppa.

Vet att det kan sätta sig bra ibland, men så läste jag i haynesboken att man skulle lossa en skruv.

Har tittat och tittat men ser ingen skruv, såvida den inte är på baksidan vilket jag har svårt att tro.

Ska jag fortsätta smörja och knacka eller är det något jag missat?
Skruven du talar om brukar vara en st M6. kanske M8, placerad mellan två av hjulbultarnas hål , d.v.s. fullt synlig från utsidan. Själv tycker jag det fungerar bättre mad en kofot när skivor skall loss. Man bänder, vrider bromsskivan ca 90 grader, bänder, vrider, bänder, vrider, och vips så släpper det.
Förtydligande, kofoten placeras på skivan baksida och jag bänder mellan bromsokets infästning och skivans periferi. Lägg mellanbitar mellan kofot och skiva, så att du får en bra angreppsvinkel. Detta har funkat för mig när bankandet med slägga ej fungerar. Även jag börjar med slägga före kofoten. Bänd lugn och sansat, den släpper kanske efter 10 -15 stycken vridningar av angreppspunkten på skivan.
Rostlösande spray som kyler samt en minislägga brukar jag använda. Ofta är det ju en massa rost invändigt i skivans centrum som gör att den inte vill lossna från navet och när man slår på skivan lossnar rosten. Gällande M6-skruven som ska sitta där så är den mest till för att fixera skivan vid montering. Det är friktionen mellan nav, skiva och fälg som håller allt på plats när hjulet är monterat så det är ingen risk att du tappar hjulet för att den skruven saknas. Vad jag minns är väl Volvo en av de få tillverkarna där en sådan skruv finns.

/John

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o