Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Jag har en Volvo 244 från 85, inge servo, förgasarmotor, manuella fönsterhissar, snikutrustad med så lite som möjligt som kan krångla, men då kommer den säkert rulla mer år än min andra bil, en V70 från 2007 kommer väll så neddemonterat på Stena, eller någon plaståtervinning :-(O) medans 44an tuffar på :-)-)

Kommer ju kosta multum att reparera dagens bilar när minsta lilla elektronik börjar få problem , överstiger säkert bilens värde om några år.. ;-//
Användarvisningsbild
av Allinug
crumpets skrev:Jodå, det visar att man tror att det kommer behövas. Skiter man i garantin slår man sig för bröstet och det blir underförstått att man bygger kvalitetsfordon som inte behöver sånt trams. Lång garanti är bara ett motmedel mot lågt förtroende från kunden. Bara rappelmärken har långa garantier i Sverige. Titta bara på att Alfa Romeo senast anslöt sig till femårsgarantigänget :D
Fast lägger man ihop kort garantitid (5 år är också kort tid!) och "Pay Once and Never Pay Again" på reservdelar och reparationer så är det väl solklart vad man ska tjäna pengar på. Känns lite som att man ska sälja rappelbilar där delarna snabbt går sönder och sedan när man byter mot nya reservdelar så får man de riktiga delarna som håller... Men då blir det som sagt, dyrt.
av jwiss
Lucif3r skrev: Gissar väl på att dom använder sig av en transistor eller liknande, och DOM pallar bara att sätta pås/stängas av ett visst antal ggr, likt ett relä(fast betydligt mer än ett klassiskt mekaniskt relä).
Fel. En transistor slits ej av att ändra tillstånd.
Undermåttlig kylning kan även det bidra till begränsad livstid, speciellt om det är transistorn som inte kyls tillräckligt.
LED är ofta mycket mer känsliga för hög temperatur än Si-baserade halvledare men båda tar stryk av hög temperatur. En vanlig PC-CPU ska väll hålla 10 år vid 50-60 grader, om temperaturen går upp till 70 grader kan man nog bara räkna med några få år tex. Si-komponenter har en max-temperatur på mellan 150 och 200 grader (då går dom sönder direkt) jämfört med många LED som har max 80 grader.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
jwiss skrev: Fel. En transistor slits ej av att ändra tillstånd.
Någon källa för det påståendet? Det är tvärtemot vad jag har lärt mig. :|
En vanlig PC-CPU ska väll hålla 10 år vid 50-60 grader, om temperaturen går upp till 70 grader kan man nog bara räkna med några få år tex.
Min snart 20år gamla MINIMUM 70c Athlon håller inte med(normal arbetstemp ~75c) ;) Och ja, den är i drift 24/7 som en enkel hemmaserver(och element haha), och har varit det i nästan 9år :) Går nog steka ett ägg på den också om man ger sig fasen på det :P
av jwiss
Lucif3r skrev:
jwiss skrev: Fel. En transistor slits ej av att ändra tillstånd.
Någon källa för det påståendet? Det är tvärtemot vad jag har lärt mig. :|
1: det är vad jag har lärt mig :)
2: frånvaron av att den mekanismen nämns i den här artikeln: http://spectrum.ieee.org/semiconductors ... stor-aging
En vanlig PC-CPU ska väll hålla 10 år vid 50-60 grader, om temperaturen går upp till 70 grader kan man nog bara räkna med några få år tex.
Min snart 20år gamla MINIMUM 70c Athlon håller inte med(normal arbetstemp ~75c) ;) Och ja, den är i drift 24/7 som en enkel hemmaserver(och element haha), och har varit det i nästan 9år :) Går nog steka ett ägg på den också om man ger sig fasen på det :P
[/quote]

Athlon XP? Dom var ju kända för att brinna upp i förtid ju, det är inte så att din termometer visar 30 grader för mycket?
Användarvisningsbild
av Camel
Waizguy skrev:Jag tror fortfarande att det är elektroniken som är det sjunkade skeppet på lång sikt och som gör att bilarna kommer skrotas i förtid.
Det finns klart berättigade farhågor om livslängden för elektroniken i moderna bilar.
Här är en tråd som behandlar lite om det: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=93329
Användarvisningsbild
av Lucif3r
jwiss skrev:Athlon XP? Dom var ju kända för att brinna upp i förtid ju, det är inte så att din termometer visar 30 grader för mycket?
Yup, en 1333Mhz, bland den varmaste modellen som någonsin producerats :P Och näe, den visar inte för mycket. Har både extern mätare samt mjukvaru mätare, och dom raporterar ungefär samma siffror(+-1c typ). IR pistol indikerar 65c+, dock är det svårt med IR pistolen iom. kylflänsen som är i vägen.

Det som dödar prollarna är ju inte direkt värmen i sig, utan snarare den häftiga nedkylning/upphettning som sker under boot up/down.
Visst, om/när tempen börjar närma sig typ 90c så kanske det är läge att börja få lite småpanik :D
Gissar på att om något kommer döda min prolle så är det ett strömavbrott :lol:
av jwiss
Lucif3r skrev:
jwiss skrev:Athlon XP? Dom var ju kända för att brinna upp i förtid ju, det är inte så att din termometer visar 30 grader för mycket?
Yup, en 1333Mhz, bland den varmaste modellen som någonsin producerats :P Och näe, den visar inte för mycket. Har både extern mätare samt mjukvaru mätare, och dom raporterar ungefär samma siffror(+-1c typ). IR pistol indikerar 65c+, dock är det svårt med IR pistolen iom. kylflänsen som är i vägen.

Det som dödar prollarna är ju inte direkt värmen i sig, utan snarare den häftiga nedkylning/upphettning som sker under boot up/down.
Visst, om/när tempen börjar närma sig typ 90c så kanske det är läge att börja få lite småpanik :D
Gissar på att om något kommer döda min prolle så är det ett strömavbrott :lol:
Hög temperatur i sig är förödande. Metall-skikten som kontakterar mot kislet diffunderar in i kislet och sabbar kristallstrukturen/dopningen.
Diffusionshastigheten är exponentiell mot temperaturen.

Vad gäller gamla Athlon, det är dom som inte har metallkapsel jag menar, kontaktytan mot kylelementet var patetiskt liten och mista fel i monteringen medförde att nästan all kylning försvann...

Edit:
Hittade en toshiba-sida om accelererat åldrande:
http://toshiba.semicon-storage.com/ap-e ... 71185.html
av Malmstroem
Lucif3r skrev:Yup, en 1333Mhz, bland den varmaste modellen som någonsin producerats :P
Betalar du strömmen själv så skulle i alla fall jag fundera på någonting mer strömsnålt. Typisk förbrukning är väl kring 60 W, och strömsparfunktionerna brukar inte ge så mycket.

Det är kring 500:- om året i onödig strömförbrukning. :shock:
Användarvisningsbild
av TommyP86
Inte för att någon vettigt sades i tråden tidigare, men jag är helt säker på att diskussionerna om slottade processorer och gamla palominokärnor är ett dött spår.

För övrigt var det nån som var orolig att det skulle "överstiga bilens värde" att laga (vad det nu innebär) en nutidens bil om några år. om du köpte en volvo 740 -92 runt 2002, så var det i grova drag samma saker då som nu. Bromsar/stödlager/chassidetaljer/hjullager och typ motorgivare/kupefläkt/ac/lås/tankmätare/overdriverelä/sitta och banka på brädan.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]