Moderator: Moderatorer

Åhfasen, kul med lite input. Jag har ju en 1.8F (trött liten sak förstås men ändå) som jag aldrig kört B95/98 i, enbart E85.
Volvo deklarerar inte (som du kanske märkt) olika siffror beroende på drivmedel men Teknikens värld mätte väl för några år sen upp en 1.8F från 125hk B95 till 136hk E85.
Upplever själv att motorn går väldigt rent och är rapp i responsen med E85, dock har jag ju inget att jämföra med men pga detta så ser jag heller ingen anledning till att byta till något som teoretiskt gör kärran tröttare. Framförallt inte då jag inte har lika många hästar att leka med som du. :D
av MatsO
Pratade med motoravdelningen om just det här med att Volvo inte anger någon effekt på Etanol. Det svar jag fick var att det inte fanns någon standard på hur energirik etanolen måste vara. På Bensin och Diesel finns det tydligen hårdare regler och iom att man inte kan få en garanti på etanolen så ansåg man att man inte kan garantera en motoreffekt heller utan den angavs bara till högre än med Bensin.
Hmm okay, intressant! Så min motor som är på 231 hk, är alltså 231hk på bensin och "mer" på E85?

Om man antar att det är 10% mer (enl. grillchips V50 1.8F är det 8,8% och på min 9-3 2.0t Biopower var det 14,3% så nåt däremellan kan vara sannolikt) så levererar 2.5FT-motorn över 250hk när den drivs med etanol!

Så tänker jag tänka tills någon motbevisar mig :D
MatsO:
Sedär, det låter väl rimligt ändå. Tack! :)

Jahaja:
Autotechs steg 1 för 2.5FT ger ju dessa siffror:
270 hk 410 Nm (300 hk på E85)

Så, det kanske är en ganska hygglig estimering du har där?

On topic:
Fått prisförslag på resten av fixandet av bilen. Blir mycket hemmameck med andra ord.
Dags att beställa kondensor, torkfilter, packningar/o-ringar samt bakre bärarmar. Extra kul med bil ibland!
Jag har handlat stänkskydd till främre hjulhusen, tröttnat på att ha så mycket stänk över hela dörren och rutan när det är lite slabbigt väder. Sista biten grusväg ut till landstället är ingen höjdare heller.

Hittade http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&p=745080 med lite bilder på joel80's vita V70 och stänkskydd monterade, tycker det ser ganska diskret ut så jag skippar att lacka dem. Måste dock köpa en nittång!
Kablade igång 745:an för första gången på lääänge, lastade i ett nytt batteri och passade på att dra av bulten som håller fast batteriet.
Dock verkar den gå lite dåligt när den blir varm, får felsöka och grejja lite efter helgen (då helgen är upptagen med annat, bland annat 55-årskalas (25+30), korgmakartävling och lite sånt). Men har troligen tillgång till en schysst lokal att mecka i (det lokala fordonsprogrammet :) ).
Blir väl någon form av grundservice (byte av olja/filter/kylarvätska, koll av stift osv) under kommande vecka.
  • 1
  • 383
  • 384
  • 385
  • 386
  • 387
  • 1912

Min gamla V70 höll på sådär[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Jo precis Det är ändå bra detta t[…]