- fre 13 apr 2007, 18:38
#98888
För att ha en minsta lilla chans att över huvud taget få detta prjekt genom regbesiktning, så är du tvungen att montera en motor som är från -89 eller nyare, som har 3-vägs katalysatorsystem. Alla delar ska tas från samma donatorbil, och boschnr mm ska noteras, för att påvisa att grejjerna kommer från samma bil.
Att ta motor mm från en -88b godkänns inte har jag för mig, eftersom dessa är på dispens.
Detta för att bilprovningen ska kunna se att du använt miljöklassade delar till bygget, och då miljöklassade tillsammans.
Sen är det läge att se över så bromsar, fjädrar/dämpare, krängningshämmare och sånt där är godkända för effekterna i "nya" motorn. 740 tic ar annan fjädring än 740 Gl t.ex.
Kort och gott, har du väldigt tråkigt på kvällar/helger, har gott om pengar, så börja bygga. Men tänk till ordentligt innan, och ta reda på verkliga fakta genom bilprovningens teknikupplysning och liknande, så du inte står med en bil du inte har den minsta lilla nytta av sen annat än att köra olagligt med.
Om jag inte hört/läst/sett fel, så vart det lite nya regler 1 april i år när det gäller att byta motor. Vad nya reglerna säger har jag ingen aning om, eller om det ens är sant. Men ryktet sa att det skulle inte bli lättare, eftersom "dom" vill ha bort äldre bilar från vägarna....
Mvh/ Adde (som själv lagt ner alla planer på att bygga om bilar pga nya svårare regler hela tiden)
Länkar till addes hemsida som inte fungerar? Byt ut
http://www.adde.dk/ i länken mot
http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/ så bör ni komma åt det ni söker. Pm'a även mig eller annan moderator så vi kan gå in och laga länken /Brainy