Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
Har man backat elmotorn så går det att pressa tillbaka kolven med polygrip skruvtving eller liknande.
av oldtimersmc
Magnus-B skrev:Har man backat elmotorn så går det att pressa tillbaka kolven med polygrip skruvtving eller liknande.

Om den inte har rostat fast.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Såklart men den sitter inte på nån gängad tapp utan glider fritt OM P-broms motorn är backad.

Arne ..Vilka bilar har du bytat bromsbelägg på eftersom du ideligen motsätter dig att man kan pressa in kolven?

Jag har bytat på alla mina Volvo genom åren 140,240,740,940,850,V70N,V70II och där har inte kolvarna varit skruvade.
Användarvisningsbild
av apersson850
Var det inte något sånt trick som skulle till på Volvo 460, holländaren? Den där Mitsubishin som jag fick på halsen ska man också skruva och trycka samtidigt på, för att få in eländet.
Men när det gäller övriga Volvo har man ju haft separat parkeringsbroms både länge och väl. Så där är ju den här frågan inte relevant.
av oldtimersmc
Arne skrev:Kolven kan omöjligt tvingas tillbaka med en skruvtving, man måste skruva på den splinsade axelhålet medsols för att få bak kolven. Har du lyckats tvinga in kolven på annat sätt så har du knäckt något i oket eller så har du lyckats med något som är fysiskt omöjligt. En möjlight kan vara att kolven är så rostig att den fastnar i loppet och först då du pressar in den för den in, men då måste skurven vara helt tillbakaskruvat till sitt bakersta läge. Är fallet så finns risk att du kommer att ha problem med bakbromsen för att kolven kärvar.
Hmm Läs den här tråden så blir det lite lättare att förstå.http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Användarvisningsbild
av isak
Ser det är många bud de flesta bra får ja säga.
Råkade ut för konstigheter då ja skulle byta på min 08 nu? Felkodsläsare för 3
000 införskaffad med servicefunktion för EBP. som surrade så fint. V sida gick utmärkt bara peta in kolven med en mejsel mod större. Nu till problemet med H sida 4 mm gick kolven in tvärstopp kollade med läsaren som svara den var i serv läge? Stå utan bil från i torsdags var inget kul så ja mont tillbaka o best ett nytt beg ok som det funkade klockrent med.
Nu kommer det roliga som gammal mek ska man ju mickla med det gamla lägger ström på det o lät motorn gå mot stopp (hörs tydligt) lägger upp oket på skruvstycket o kolven går in hur lätt o fint som helst alltså inget fel på det.
Ska ta ett telefonsamtal med PPC som lev fel läsaren om den saknar någon mjukvara? Så jag sitter på ett HB ok om någon behöver.
Efter läst tråden nu hade ja givitvis tagit ett par sladdar o lagt ström o skitit i läsaren som kostade mig ett ok o många fula ord över modernt skit.
Hej
jag ska nu byta bromsbelägg bak på min iof XC60-09, men antar att det är samma system som på xc-70 m fl, då den har el,handbroms.
Jag ska köra bromsmotorn baklänges som beskrivits så bra här och tillbaka efter bytet.
MIN Fråga är då.
Hur delar jag kontaktstycket utan att bryta sönder ngn flärp, hållare eller tätning och att den går att få ihop och vara tät efteråt.
Det är ju viktigt med tanke på all salt, vatten och skit som sprutar runt hjulnaven bak.
Hur gjorde ni som använt denna metod.
Tack på förhand för alla konstruktiva svar
//Ulf
Användarvisningsbild
av isak
Inga problem att öppna det Ulf. Ta för säkerhets skull en liten mejsel o hjälp låstungan så den inte går sönder. För mig räckte det med att pressa ihop det samtidigt ja tryckte på spärren.
av Ulf13
Hej alla
Nu är det klart med elmotortekniken.
Allt enligt de förslag som fanns här i tråden. Vilket bra forum detta är och tack för hjälpen.
Inga felmeddelande och handbromsen verkar fungera på samma sätt som tidigare.
Däremot var det jobbigt att dela på kontaktdonen trots att jag använde en liten skruvmejsel.
Höll på att ge upp men det släppte så småningom och sedan var det bara att följa instruktionerna här av de som gjort det med denna teknik
Hälsar
Ulf
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 19

Jag har en trasig dörrlist, har testat det me[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Det ska inte vara några problem, om jag har […]