NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdeimos
Ibland när jag svänger fullt till höger och backar så knäpper det till en gång på min V50 T5 -06. Låter som det kommer framifrån men jag tycker inte man känner det i ratten.
Tidigare trodde jag det berodde på mina bakre länkarmsbussningar som var totalt slut. Bilen vibrerade lite vid inbromsning, klonka och hade sig och betedde sig allmänt oroligt i alla situationer. Allt detta har nu försvunnit med nya länkarmar men knäppet kvarstår. Jag har visserligen ett duns kvar som dyker upp enbart när jag accelererat riktigt hårt(småtrimmad 300hk) motorbromsar och ska gasa igen men detta borde vara motorn som rör sig till följ av lite trötta motorbussningar?
Jag har kört i cirklar i 5 minuter åt olika håll framåt men hör inga missljud som tyder på att drivaxlarna börjat ge upp, inga vibrationer vid gas heller. Har kört bakåt också lite och lyckas jag provocera fram knäppet så knäpper det en gång sen inget mer. Har ryckt lite i klapperstagen men tycker de lederna verkar hela och fina. Vad mer kan knäppa?
av dieselputte
Splines i yttre drivknut som behöver limmas?

Hade för c 8 år sedan knäpp/mekaniskt klick när jag lade i backen och släppte upp kopplingen. När man sedan lade i 1an och körde framåt kunde det klicka igen. De limmade drivknutarna hos Volvo och har inte hört nåt mer klick sedan dess.

OBS! Tar du väck centrumbulten måste den ersättas med en ny. Vet inte vilken typ av lim som används, men det borde väl funka med loctite.

Vill minnas jag läst nåt om en ny typ av centrumbult som är bättre så man slipper limma splines?
OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&ar[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Om man byter till fjädrar som sänker 40 […]

Du kan lägga den i neutral. Jag har bytt gen[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]