Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Har haft märklig händelse vid 3 tillfällen nu sen köpet i november och fick hjälp av Brainy att kolla felkoder förra veckan.
Felet har uppstått vid start, då bilen varit sjukt seg och inte orkat något alls. Gaspådrag funkar inte och den går inte upp i varv. Alla gånger har det funkat igen om man stängt av bilen, väntat ett litet tag (5-10 sek bara) och sen startat igen.
De gånger den fått motorstopp och man startat igen utan att först slå av tändningen har felet kvarstått.

Märkliga felkoder på cylindrarna:
Bild

Bild

Har service om en månad och teknikern ska kolla lite snabbt på det då. Funderar på vad det kan vara, och hur stort liv jag ska göra av det mot säljaren...
Idéer?

Fick du någon återkoppling på servicen vad detta fel berodde på?
Nej..
:(
Bara bekräftat att han såg felkoderna.. han kunde inte lägga så mkt tid på felsökning heller då jag inte bokat för det (dom har ju en viss tid per bil när man bokat service..) Han nollställde och sa att jag kunde komma tillbaka om det händer igen.. det har inte hänt efter servicen.. så vet fortfarande inte vad det skulle kunna vara och om det bara var tillfälligt.. kanske p.g.a dåligt bränsle eller nått sånt??

Har du haft nått liknande?
Vad har du för bil?
Har haft samma problem, men bara med på etanol. Ryckig och ojämn gång, svarar inte på gaspådrag men enbart genom att stänga av och starta direkt så funkar det sen. Upplevde mer problem när det var kallt och fuktigt ute. Har en V60 MY12 T4F Aut.
Varit inne med den utan att någon kunnat förklara felet eller lösa det. Bytt tändstift, nollställt adaptionen men problemet kvarstår. Kör numera enbart på B95 för att slippa problemet.
Jag kör bara på E85. Inte tankat bensin på snart ett halvår. Det beror nog inte på det...
Jag körde med bensin första två tankarna efter att vi köpte bilen, under den tiden hände det två gånger. Har hänt en till gång under tiden jag kört etanol.. ev. två gånger för sambon sa att hon också upplevt nått konstigt men att det blev bra efter att hon startade om.

Men som sagt, inget nu på ett tag. Märkligt..
Det märkliga är att det enbart händer på etanol, med B95 i tanken är det aldrig några problem. Att bilen funkar igen direkt efter en omstart torde indikera på att det ej är något "fysiskt" fel, dvs. knappast fel på spridarna eller dylikt för då borde felet ligga konstant. Först trodde jag att det var bilens uppfattning av bränsleblandningen som var felkällan, att bilen trodde det var längre halt etanol är det faktiskt var och därmed matade motorn med för lite mängd bränsle. Men jag läste av etanolhalten via OBD2-adaptar och det indikerade rätt, omkring 83-84 % etanol men felet fanns där ändå. Det hela slutade i att jag gav upp att felsöka och som sagt enbart tankat B95 i ett halvår nu. Ska testa nästa tank E85 och se om felet kanske avhjälpt sig själv.
Hm.. jag gillar problem av typen punkteringar eller liknande bättre.. lättare att se vad som är fel och att avhjälpa det. :D
Efter min lilla blodiga bromsslangsincident ** http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=118482 ** så har jag nu fått upp följande i bilen:
Bild

Jaha.. skit också tänkte jag.. Xenon-lampor är inte billiga.
Stannade och kollade vilken lampa det gällde.. och höger fram har slutat lysa, och så är det satans mycket fukt i huset! :(
När jag kommer hem monterar jag loss lamphuset och då jag vrider lite på det blir det en hel sjö nere i hörnet.
Bild

Så har jag otur är det alltså inte bara lampan som pajat.. har läst några trådar här på forumet där de fått byta lite av varje.. och utan att kunna veta vad som är fel från början. :(

När lampan är horisontell ligger det mesta av vattnet här nere vid den gröna grejen:
Bild

Jag har nu monterat av täcklocket och satt ett element som blåser varmluft på lampan under natten för att se om jag kan torka ur lite av fukten.
Bild

Kanske ska försöka byta lampa från vänstra för att kolla om jag kan ha tur och bara behöva byta en sån. Suck.. En dålig bil-vecka det här.
Du har ju maskinskada i värsta fall, med en självrisk då såklart, kanske billigare att köpa ett på skroten. Det där lamphuset går ju inet att använda iaf, det måste ju vara hål el glipa nånstans, det där är ju inte kondens, det regnar ju bokstavligen in.
Har en tillköpt rätt omfattande garanti som ska gälla i två år som kanske täcker sånt här... var ju bara ca 8 månader sen jag köpte bilen ju.
(Tyvärr är det mer än 6 månader sen så jag måste själv bevisa att felet fanns sen tidigare om jag ska reklamera... även om jag faktiskt kommenterade fukten i lamphuset.. som då var rätt begränsad, till säljaren så är garantin kanske är en enklare väg att gå.)

Maskinskadegaranti har jag kvar men då är det ju självrisk på 3500kr eller nått sånt.

Om det under längre tid ackumuleras fukt i form av kondens kan det ju bli sådär även om det inte regnat in eller liknande kan jag tänka mig.. men det känns ju inte riktigt rätt! :(
Om du har tillgång till tryckluft, så sätt på alla locken och blås in genom ventilationshålet (nån av dom) och känn var luften kommer ut (på fel ställe. Ofta spricker glasen, oavsett bilmärke, precis i där det är limmat mot lykthuset. Har förlängt livet på många lyktor genom att lägga en fog med typ Tec7 eller liknande just där. Om du får den tät vid nån spricka så kommer den torka ur rätt fort av sej själv sen.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19
Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]

Magnetkoppling AC