Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PTV
Byte av kamrem, spännare, vattenpump och multirem idag för ca 4500:- hos lokal bilskruvare :D .Intressant är att för ca 7 år sedan bytte jag på en 850 hos Volvo och då kostade det 8000:- ?:-/ .
av PTV
Nog så sant även om jag tycker skillnaden är ganska stor med tanke på alla år som gått sedan senaste gången.
av garinge
LaRy skrev:Jag bytte samma saker som du på min S80 för ett halft år sedan. Jag bytte ej vattenpump, Pris hos autoriserad Volvo-verkstad, 4300 kronor.
Får man fråga varför du snålade in på vattenpumpsbytet?

Jag skulle ALDRIG byta en kamrem och inte byta vattenpump samtidigt, blir sjuk onödig kostnad
att efter ett kort tag när den nya tajta remmen slitit ut den gamla vattenpumpen att behöva byta rem+pump (igen)

:)
garinge skrev:
LaRy skrev:Jag bytte samma saker som du på min S80 för ett halft år sedan. Jag bytte ej vattenpump, Pris hos autoriserad Volvo-verkstad, 4300 kronor.
Får man fråga varför du snålade in på vattenpumpsbytet?

Jag skulle ALDRIG byta en kamrem och inte byta vattenpump samtidigt, blir sjuk onödig kostnad
att efter ett kort tag när den nya tajta remmen slitit ut den gamla vattenpumpen att behöva byta rem+pump (igen)

:)
Jag böt inte på v70 för 7år sen och den har gått 10k utan läckage
av PTV
Anledningen till att pumpen byttes var för att med ny kamremsspänning på en gammal pump så är risken stor för läkage från den gamla pumpen.Något man naturligtvis kan chansa på om man har lust men eftersom allt måste rivas ner igen om pumpen skulle visa sig ge upp efter detta kamremsbyte så är det ju lite bortslösad tid och pengar.För övrigt så var den gamla kamremmen väldigt fin helt utan sprickor och hade förmodligen snurrat på i många mil till trots att ett byte enligt given service var nära.Multiremmen var däremot i det närmaste slut.
av LaRy
Mina skäl till att inte byta vattenpump. På detta forum har många beskrivit att pumpen utan problem klarar 30.000 - 40.0000 mil. Jag kör lite, remmen byttes p.g.a. ålder = 10 år vid 11.000 mil. Även verkstaden hade samma uppfattning, att byte av vattenpump vid 11.000 mil är ej nödvändigt. Men nästa gång byts den, garanterat!

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o