Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Det måste vara TRM från MY13 eller senare för att LED skall fungera som avsett utan motstånd för att bränna bort överskottet så den inte sparkar bakut pga låga strömförbrukningen.
Har bytt från "dumma" MY 08 till "smarta" MY13, enda jag fick göra var att tänka på att köpa till adapterkabeln pga placeringen under golvskenan på bilar MY13-.
Om man sen tar TRM:en (31407107) från V40 -13, V/XC60 eller V/XC70 är ju mindre relevant så långe det är MY13 eller nyare när man vill ha LED-kompabilitet på rätta viset.
Innan jag bytte pga LED i släpen "behövde" jag inte 13-pol, men iom. byte till 13-pol så "råkade" backljus samt dimljus ramla på släpen också så att man inte behöver idag betyder inte att behovet finns imorgon när man bytt.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Får nog krypa till korset....

Då var det from MY13 man bytte TRM.
Och inte MY12 som jag skrev.
Ber om ursäkt för den missen.

Tack "ER" för det klargörandet.
Skönt att någon håller ordning på siffrorna. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Tittar man i elritningarna ser man att TRM tycks se likadan ut för fyrpoligt, sjupoligt och 13-poligt don. Vilket ju är rimligt. De behöver inte en ny burk för varje typ av kontaktdon, endast programvara.
Användarvisningsbild
av MartinS
Japp, verkar bara finnas två varianter, en äldre och en nyare som klarar LED.

Undrar om man behöver ladda om någon programvara om man byter TRM från en gammal till ny, för att komma runt LED problematiken?
Användarvisningsbild
av apersson850
Om programvaran ligger i TRM måste man förstås det. Men jag vet inte om den programvara som laddas ligger där eller kanske i CEM, för att den ska veta om att TRM finns på plats? Då kanske det inte behövs, om vi antar att de olika TRM bär sig åt på samma sätt, programmässigt sett. Någon med insikt i Vida får nog reda ut det.
Användarvisningsbild
av ER
Japp, ny mjukis behövs vid byte av TRM, iaf. om du som mig köper en ny TRM.
Inget fungerar utan den, tom. backsensorer ballar ur och stänger av sig vilket är logiskt då dessa på ett sätt beror på om man har något kopplat på kroken, iaf. om man har något elektriskt inkopplat på kontakten så den fattar det som släp.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är ganska säker på att det ligger i CEM, för det påverkar ju backsensorers beteende etc. Så det kan ju inte enbart ligga i TRM.

Nåja, nu har jag klickat hem en delbar krok, trm och 7-pol kablage för 3099kr inkl. frakt. Kroken från en MY13 med 2kmil bakom sig, såg ut som ny på bilderna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Någon som vet exakt vilken programvara man skall ladda när man har en begagnad trm med 7-pol uttag?

Är det bara den för sju-poligt uttag, eller måste man ladda någon specifik trm programvara, hittade ingen sådan i listan i vida. Hittade bara trm upgrade, trm remove och trm reload.

Fick grejerna idag, allt såg ut som nytt, men till halva priset. Jönköping bildemo skickade till och med en utskriven installationsinstruktion.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Ingen som vet vilken programvara man skall ladda in i bilen när man monterat begagnad trm?
Användarvisningsbild
av hollan
Du skall bara ladda 1 mjukvara artikelnummer kan jag inte men den heter helt enkelt 7-pol
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]