Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#987945
Inte jag heller. Jag är inte ens nybilsköpare.
Har dock stor förståelse för att man köper bil efter sina egna behov, vad som händer för ägare 3-4 efter mig är helt enkelt inte en faktor när jag köper bil.
av Waizguy
#987993
Man märker att företagen gör allt för att hålla ned kostnaderna och att kvalitén inte får vara "för bra"
Första 600+ lumen LED lampa jag köpte var 2009, det var en vanlig OSRAM LED på baksidan följer;
Brinntid 100.000h
Av/på 200.000/ggr
Led lampa jag köpte nyligen Philips;
Brinntid 15.000h
Av/på 30.000ggr

Jag har sett flertalet där brinntid och annat har sänkts rejält, kom man på sig själv att man gjorde för bra saker och var tvungen att dra ner?
Hur mycket av detta kommer vi se nu när bilarna säljes med hel/halvljus med LED? Där kan vi nog snacka om förtidspension för bilarna, hur dyrt kommer det vara när de slutar lysa/lyser dåligt efter de första 10K milen?


/// Waiz
Användarvisningsbild
av Kite
#988001
Troligtvis kommer betydligt färre bilar köra runt enögda med trasigt halvljus då brinntiden för LED är betydligt bättre än för halogen... 15000h timmar räcker troligtvis minst 20 år för en bil.
av rid54
#988008
Jag undrar om dessa livslängdssiffror är garanterade eller MTBF... Troligen kommer några att gå sönder i förtid... 15000 timmar motsvarar väl typ 75.000 mil om man räknar med 50 km/h i snitt.

Men det är väl som med växellådor... finns en tråd här nånstans om att en automatlåda rasat efter 12.000 mil och 3 år och det var ju en fanstasisumma för att få det fixat. I genomsnitt håller de säkert mycket längre, men det är ju trist för de köpare som får måndagsexemplaren om alla reparationer efterhand blir astronomiskt dyra, eftersom ju "grejerna ska hålla bilen ut". Vilket alltså inte stämmer i alla fall. Bättre garantier skulle nog krävas i så fall för att skydda köparna.
av Lövet
#988021
Jo, men vad är alternativet? Att en V70II ska kosta 600.000kr ny för att allt ska vara dubbelt så långt dimensionerat än vad behövs?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#988024
En vanlig enkel LED lampa har en ungefärlig konstant brinntid på 10k timmar. Så 15k h anser väl jag vara helt ok iaf.
Därimot så förstår jag inte riktigt "på/av 30k ggr", en LED slits inte ett skit av att stängas av och sättas på.
Skulle dom göra det så skulle typ inte en enda av mina LEDs fungera, då majoriteten körs med PWM(på/av ett tiotal gånger i sekunden, vissa mer, vissa mindre). Dom har körts på det viset i över ett år, så grovt räknat har dom alltså sats på/stängts av 315 360 000ggr. Detta med 3kr's LED och 15öre's motstånd. :roll:

Gissar väl på att dom använder sig av en transistor eller liknande, och DOM pallar bara att sätta pås/stängas av ett visst antal ggr, likt ett relä(fast betydligt mer än ett klassiskt mekaniskt relä).
Undermåttlig kylning kan även det bidra till begränsad livstid, speciellt om det är transistorn som inte kyls tillräckligt.

Läser man runt lite så märker man snabbt att när en LED-lampa(t ex sån man sätter i vanlig lamp-sockel) går sönder så är det YTTERST sällan det är LED'en det är fel på.
av rid54
#988026
Lövet skrev:Jo, men vad är alternativet? Att en V70II ska kosta 600.000kr ny för att allt ska vara dubbelt så långt dimensionerat än vad behövs?
Nja... nu är vi väl kanske OT, men jag menade nog mer att om det nu går åt det hållet att bilar (och deras system/komponenter) har nån form av tänkt livslängd, så är väl det helt OK iofs, bara köparen (och köpare 2, 3...) inser detta. Om dessutom ambitionen från tillverkaren är att systemen, säg växellådan, är så väl byggd att den faktiskt håller sina 25.000 mil utom i extremfall, så borde det vara rimligt att se över garantiperioderna för de saker som kostar en skjortaffär att byta. Dvs, om alla vet att bilen rasar vid 26.000 och ingen då har råd att reparera den, så är det väl OK, man vet vad man köper så att säga, MEN skyddet mot förtida ras borde kunna vara bättre. Det kanske är så enkelt som att det ska finnas bättre maskinskadeförsäkringar, eller så ska tillverkarna faktiskt stå för sitt sätt att bygga bilar och lämna generösare garantier. Tycker jag.
av Waizguy
#988049
Kite skrev:Troligtvis kommer betydligt färre bilar köra runt enögda med trasigt halvljus då brinntiden för LED är betydligt bättre än för halogen... 15000h timmar räcker troligtvis minst 20 år för en bil.
Problemet med LED i hel/halvljus är många. Det blir inte tillräckligt varma för att snön ska smällta, dioderna försämras och lyser sämre även fast
lamporna är hela osv. Det finns självklart en hel del fördelar.
Men en halogen har en brinntid på 2000-2500h...den kostar 40kr att köpa och byta ut. Jag är högst intresserad av vad dessa nya LED's kommer att kosta då de inte tillverkas med sockel utan är integrerad i hela halvljusinssatsen.
15h eller 20år det stämmer inte. Lastbilar och bilar har haft LED på bakljus/bromsljus sen länge och även om det är som Lucif3r säger att det inte är själva dioden som är orsaken till att lampan slutar lysa så ser man Överallt lastbilar med fullt av trasiga dioder.

Sen till det jag fundera på är varför har man gått ned från 100.000h till 15.000h?
Det känns som sagt att det inte få vara "för bra" så det håller för länge.

// Waiz
#988077
Problemen med LED-belysning är inte själva ljuskällan, utan drivelektroniken.
På fordon brukar dessutom fukt/vägsalt som tränger in i kapslingen ställa till det.

Jag var tidigt ute med LED-lyse hemma. De första "riktiga" lamporna jag köpte år 2009 (399 kr/st) fungerar än.
Det är alltså LED som ersätter en 40 W glödare.
En billigare variant (69 kr på Lidl) som använder vanliga ytmonterade dioder har lyst i stort sett dygnet runt i en utelampa i snart fem år!
Jämförde nyligen ljusstyrkan på den med en likadan lampa som suttit i källaren och bara lyst kanske 100 timmar. Kunde inte se någon nämnvärd försämring ärligt talat.
De senare varianterna som kostat några tior har sagt upp sig på löpande band. En från IKEA brann bokstavligt talat upp och tur vi var hemma säger jag bara... :evil:

Samma sak var det när lågenergilampor (kompaktlysrör) introducerades på 90-talet. Philips var tidigt ute, och deras lampor var i toppklass. Elektroniken var prydligt byggd med ytmonterade komponenter och flera sammanbundna kretskort för att det hela skulle få plats inuti lampans sockel.
Dagens lågenergilampor är rena skräpet, och i de flesta fall så säger elektroniken upp sig långt före själva lysröret.

Tillverkarna fattar rätt snart att det inte är någon god idé att tillverka ljuskällor som håller för evigt!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]