Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Skall hjälpa brorsan att montera krok på hans S80 MY11. Tänkte handla begagnat från Jönköping bildemo, krok, 7-pol trm och 7-pol elkabelsats.

Är det någon som har några tips att komma med vad det gäller elen?

Någon som har moteringsanvisning för 7-pol trm och elsats? Det verkar bara finnas för 13-pol på webben hos volvo.

/Martin
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Det är samma TRM för 7 och 13 poligt uttag
Kabeldragningen är i princip densamma.
Det som skiljer är att den 13 poliga har en separat 12V matning, som skall upp till säkringarna.

Så det skall inte vara något problem att följa anvisningarna för 13 poligt kabelage.

Likaså måste bilen få programvaran för TRM.

Får man fråga varför valet föll på 7 polig kontakt?
Själv hade jag 7 polig innan, men då många av dom nyare släp/husvagnar använder sig av 13 poligt så bytade jag till 13 poligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Mest 7-pol för att det är gott om dom på bildelsbasen så det blir billigast, och bilen skall ändå mest dra båtupptagningsvagn utan el, så det känns lite som det kvittar.

När jag ändå frågar, är det någon speciell sorts 40A säkring man skall mata in i säkringsdosan, den ser typ fyrkantig ut?

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av leiwi
MartinS skrev:Mest 7-pol för att det är gott om dom på bildelsbasen så det blir billigast, och bilen skall ändå mest dra båtupptagningsvagn utan el, så det känns lite som det kvittar.

När jag ändå frågar, är det någon speciell sorts 40A säkring man skall mata in i säkringsdosan, den ser typ fyrkantig ut?

Tack för hjälpen!

På nyare modeller är det en sk "Japansäkring" en fyrkantig säkring ca 1*1 cm finns bla på Mekonomen :D
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
MartinS skrev:Mest 7-pol för att det är gott om dom på bildelsbasen så det blir billigast, och bilen skall ändå mest dra båtupptagningsvagn utan el, så det känns lite som det kvittar.

Tack för hjälpen!
Okej, då förstår jag att det inte spelar så stor roll.

Säkringen är som "leiwi" skriver en sk Japansäkring.
http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/e ... n-pa9853sv

Och det är en Grön 40A du skall ha.
Jag har både säkring och 7 poligt kabelage liggandes.
Om du är intresserad.
Så behöver du bara beställa en TRM.
Användarvisningsbild
av apersson850
Oavsett vad man tror bilen ska användas till nu bör man tänka lite längre. Då inser man att det är 13-poligt som gäller.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för all hjälp!

Kan man köra den gamla trm'en med 13-pol kablage?

Om man jämför beg 7-pol inkl. beg trm mot ny trm med nytt 13-pol kablage skiljer det 1500kr. Rätt stor skillnad för någon som i princip inte behöver elen...
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Det är samma TRM, dock olika programvaror.
Men oavsett så måste bilen in för uppdatering när TRM'en är på plats.

När jag bytte på min V70, så var jag i kontakt med 3 olika Volvo verkstäder. Men inget visste om man behövde byta TRM eller inte.
Men det går utmärkt att byta från 7 pol till 13 pol på samma TRM.
Som sagt så är det bara programvaran som skiljer.

Dock skiljer det mellan trm MY08 - MY11 och MY12-->
08-11 så sitter TRM'en på vänster sida precis bakom ryggstödet i bagaget. Samt att kontakterna är placerade på sidan av TRM'en.
Den är monterad på bottenplattan.

12--> är den placerad till vänster fast längst bak i bagaget.
Och kontakterna är placerade ovanpå TRM'en.
Den är monterad på undersidan av glidskenan (för krokarna) i golvet.

Det har att göra med var kabelmattorna är placerade.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så till brorsans S80 MY11 skall det vara en TRM från en 11:a eller ändre då mao. Bra att veta.

Så äldre TRM klarar också 13-pol, bra att veta för egen del då jag funderat på att byta till 13-pol på min XC60, även om jag ännu aldrig behövt det. Kabelstam och programvara som skiljer då med andra ord. Fast byter jag vill jag nog passa på att byta till en LED kompatibel version när man ändå håller på.

Men hur är det med den nya TRM'en som klarar LED, finns den i olika versioner beroende på årsmodell, vet du det?
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast det verkar va samma TRM ->MY11 och MY12->, iallafall om man tittar på vad bildelsbasen har från de olika årsmodellerna?

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]