Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisf
Hej på er,
Svårt att förklara känns det som, men jag har en idé om det nu är någon vettig.

Hur som helst, felet.. När bilen är kall, eller snarare motorn/motorrummet, även om det är varmt ute så fungerar AC:n utan problem. Det blir riktigt isande kallt utblås. Men när motorn blivit varm eller om man kört ett längre tag, låtit bilen stå och sen kör igen så vill inte AC:n fungera.

Vad som händer är att om man "slår på" AC:n så kommer det ren varmluft istället för kyla, dvs när motorn/motorrummet är uppvärmt. Stänger man av AC:n på knappen så ställer ventilerna om sig och det kommer in ute-luft istället som är ganska mycket svalare än motorrummets temp ;)

Förra året, efter sommaren tror jag det var, så gjorde vi en AC service och utav dem så fick vi "beröm" eller vad man ska säga för ett så fint AC system som det inte var några läckor på, trycket var bra, det såg inte ut som att det skulle vara något problem med det alls. De fyllde på med gas och AC:n fungerade dag som natt, oavsett temperatur.. Ja, inte när det är iskallt ute förstås ;) Vilket det varit fram tills någon vecka sedan..

Så det är ju först nu som vi velat köra med AC och som sagt.. funktionen i nuläget är ju inte direkt uppskattad :)

Givetvis vet ju även jag att saker går sönder, när de känner för och det kan ju hända att någon slang gått sönder eller att det börjat läcka eller så. Men så länge bilen inte är varmkörd, så får vi ju ut iskall kyla. Så AC systemet borde ju åtminstone inte vara tomt, kompressorn borde ju fungera.. Givetvis har vi även ställt temp-vreden till så kallt som möjligt, vi har provat med Auto och variabel hastighet på fläkten - ingen skillnad.

Vänligen notera, det som följer är från en som ABSOLUT INTE har några större kunskaper om detta.. Det är bara en idé :D
Idén jag har, en idé som absolut inte grundar sig på några kunskaper, det känns som att det går en separat luftslang från "AC:n" till kupéns utblås, separat i den mening att det inte är samma som när AC:n är avstängd och att det är något spjäll/ventil som styr om det? Kan det vara så?
Hur som, när AC:n är på, så går det via en separat luftslang som det är hål i och släpper in motorrummets luft där som förstås är väldigt varm.

Man kan väl säga att det är den känslan man får. För när motorrummet är svalt, så finns det ju ingen direkt varmluft och då kan AC:n kyla ner även om det läcker in genom den här luftslangen, det är ju max en 20-25 grader - vad vi nu för tillfället har i Sverige. Men sen när motorn blir varm så känns det snarare som en 40-50 grader från utblåsen när AC:n är påslagen.

Som sagt, jag har absolut ingen erfarenhet av något sånt här, så det är bara en tanke. Så dumförklara mig inte totalt nu va ;) hehe..

Så, tror ni att systemet är tomt igen eller kan det vara något annat fel?
Tack på förhand!

ps. det är riktigt synd att det inte finns utblås i B stolparna för baksätena! Har inte V70 och nyare bilar det? .ds
av rid54
Jag tror inte det är motorrummets luft som kommer in i kupén, det vore inte nyttigt. Det som kan vara problemet är att det är nåt luftspjäll/-klaff som ställer sig fel och dirigerar den inkommande luften via uppvärmningen i stället för via kylpaketet. Luft till kupén brukar tas framför vindrutan och går sedan genom klimatsystemet, som väl i de flesta fall sitter bakom instrumentpanelen och där styrs luften av olika spjäll hit och dit. Många bilar har vakuumstyrda spjäll och där är en potentiell felkälla. Sedan finns ju nån termostat för kupétemperaturen och en del annat som kan påverka funktionen (och bli fel på...). Troligen är det enklaste för dig att besöka nån AC-firma för felsökning.
Användarvisningsbild
av taxi
nissesvolvo skrev:Kolla spelet på magnetkopplingen på kompressorn. Låter som om den behöver schimsas för spelet är för stort. Det blir så itakt med att det blir slitet.
Detta tror jag också. Om vi har fattat rätt, symptomet på magnetkopplingen är att AC funkar ett tag, sen lägger den av. Tills kompressorn har svalnat, då orkar den ett tag till.

Ett tips till framtiden är också att ha AC på året runt, hela tiden, det mår systemet bäst av.

Och AC innebär ett kylelement för kupéluften, den tillverkar inte egen luft i motorrummet. Luften sugs in av kupéfläkten, går igenom AC:ns kylelement, sen värmeelementet och sen ut i kupén. All luft går igenom kylelementet, men spjäll reglerar hur mycket luft som går igenom värmeelementet.
Användarvisningsbild
av erikn
Ja då var det dags igen. Den här gången på den nyinförskaffade V70. Började med att kontrollera att det verkligen var (väldigt simpelt test) magnetkopplingen. AC fungerade utom när det var varmt. Finns beskrivet i ett antal trådar (XXARGS beskrivningar är bäst) ang. varför det inte fungerar när det är varmt, googla om det.
Här är guiden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107678

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]

Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]