NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Givetvis tillkommer det nya fel och problem på min bil!
Det tar liksom aldrig slut. Har man lagat ett fel så kommer det ett nytt någon vecka senare.
Man blir så less.. men de är så de är att ha bil. Man får helt enkelt acceptera det.

Det nya felet är som följer.
Hade kört min bil ett par kilometer till ett ställe där det finns ett par företag vägg i vägg med varandra.
Hade backat in på en parkeringsruta. När jag kom ut och skulle köra iväg så hade jag glömt att lossa handbromsen
som man ibland kan göra. På ett sätt får man ju en funktionskontroll om den tar eller ej.
Men detta resulterade i att handbromsspaken blev ganska slapp vid viloläget. Nu kan man ta tag i spaken
och dra den uppåt ett par centimeter innan det blir motstånd. Innan så var det motstånd redan vid viloläget.

Det har nu gått en vecka ungefär och jag har kört på som vanligt. Har inte märkt några konstigheter.
Förutom att jag stört mig på detta med den slappa handbromsspaken.

Idag åkte jag tillbaka till samma ställe. Stannade bilen. Gick ur o tyckte att det luktade svets eller
ja.. sån lukt som uppstår om man är i en metallverkstad. Håller på med vinkelslip o sånt.
Tänkte.. väl mest.. jaha.. eftersom det ligger en mekonomenverkstad där bland annat.
Så tänkte att dom kanske grejar med nåt där.

När jag sedan varit på mitt ärende på ett av företagen och kommer ut och öppnar bilen så luktar det väldigt mycket
svets/vinkelslip..metall..
Tänkte men vad i tusan.. så jag gick runt bilen och försökte lokalisera vart lukten kom ifrån. Kollade bilen som stod intill också.
Men fann att det kom från vänster bakhjul. Fälgen var riktigt varm också. Skivans yta hade fått en liten annan färg.. en såndär varm färg som kan bli
om man värmer metall. Men bara litegrann. Så jag skrattade och suckade lite.

Så nu undrar jag vad tusan kan ha hänt?
Det märks ju inte på bilen att den bromsar eller nåt. Lägger man i friläge så rullar ju bilen både framåt och bakåt om man står i lite lutning.

Det jag har gjort är att jag har tryckt ner bromspedalen en hel del flera gånger, jag har testat att köra framåt och bakåt försiktigt med handbromsen i.
Jag har upprepade gånger tryckt hårt på bromsen så att även ABSen har gått igång.
Men tanken att det kanske kan vara belägget som på något vis kärvat fast litegrann. Så tänkte att det kanske släpper.

Men jag har inte lossat hjulet och kollat och lossat oket.
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.
Det är inte så väldigt mycket att välja på. Antingen har belägget kärvat fast i hållaren (mindre troligt) eller så är oket dåligt (väldigt mycket mer troligt)
Oken kostar 799 stycket på biltema (lite konstigt, jag köpte för några år sen, då gav jag 298 st??)
Skaffa en sån där sats med specialverktyg för att skruva och pressa tillbaka bromskolv. Ta dän oken och pressa tillbaka kolvarna och sätt i nåt hårt trästycke istället för beläggen. Träbiten bör vara lika tjock som beläggen + skivan , sen bromsar du försiktigt tills kolven börjar pressa in lite lätt i träbiten. Då vet du att den delen funkar. Passa på att smörja lite med ATE fett under gummi manschetten. Pressa/skruva in en gång till och sätt tillbaka allt. Sen är det dags att se över parkeringsbromsens hävarm. Det gör du lättast genom att ta bort vajern och sen gå loss med en stor polygrip och jucka armen fram och tillbaka uppemot 100 ggr och smörj samtidigt.

Felet du har är troligen att armen kärvat fast och då ligger bromsen på lite så den blir het. Om armen inte kan gå fullt tillbaka till sitt ändläge vi släppt broms så greppar inte självjusteringen rätt och då blir spaken slapp.

Detta grejar du själv och kan förhoppningsvis lägga pengarna på ett par backar öl istället för ett, eller två nya ok !

Gör som jag detta vår/höst vid hjulbytena så slipper du problem.

När du ändå är i farten, passa på att byta bromsvätskan om det inte är gjort på länge.
Om det är virvelspjällsventilerna som strular (ganska vanligt) så är det en sats med fäste o 2 nya ventiler man köper på volvo. angående dina bromsar, glöm för allt i världen inte att ta bort gummit som skruven/glidbulten som håller åket på plats löper i, mellan oket o gummibussningen erjar det o glidbulten går tungt, går rent o återmontera bussningarna, går att köpa dessa bussningar på bla. BDS för runt 200:- för 4:a. Lycka till med bilen.
Tack så mycket för tipsen!

Kan detta med vakuumventilerna gör att jag har mina symptom med ryckig gång och att de liksom hugger vid motorbroms, konstant fart och gaspådrag?
Varit så i kanske 3år. Jag har som vant mig :)

Får ta loss i veckan o kolla hur det står till med ok och gliddelarna. Stålborste blir det använda. Intressant att se vad det är som orsakar att handbromshandtaget har blivit som det blivit. Får fixa nå bräkleen också o gå lös med.
Orfeous skrev:Tack så mycket för tipsen!

Får ta loss i veckan o kolla hur det står till med ok och gliddelarna. Stålborste blir det använda. Intressant att se vad det är som orsakar att handbromshandtaget har blivit som det blivit. Får fixa nå bräkleen också o gå lös med.

7mm insexa behövs för glidbultarna, sen Torx 55 för oken. Se till att knacka in torx hylsan ordentligt i bultarnas skallar. Mycket rost och skit som brukar vara i vägen.

Fan va otur du har med din bil... verkar som "Mr Murphy" bor i bilen.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]