Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoMotor
#987680
Tomas88 skrev:
VolvoMotor skrev:Är det här ett fall av planerat åldrande? :-O)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p986739

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=118482

Tråkigt för "joel80" men det där ska väl inte få hända på en såpass ny bil? :|

Det var kanske bättre förr(nittiotalet) ändå. :wink: :lol:

Frågan besvarad. Inget fall av planerat åldrande. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 82#p987331
:D
Det var tur! Jag blev orolig. :)
av Droopy
#987714
självklart fins inget förprogramerat i bilarna så att en viss komponent skulle lägga av vid ett visst datum el så, det faller på sin egen orimlighet och skulle snabbt uppdagas.
av llesrof
#987726
Droopy skrev:självklart fins inget förprogramerat i bilarna så att en viss komponent skulle lägga av vid ett visst datum el så, det faller på sin egen orimlighet och skulle snabbt uppdagas.
Det är nog inte det som avses utan mer att saker och ting är klent dimesionerat så att de går sönder lagom tills att andra ägaren MRF-garanti gått ut.
av Lövet
#987729
Självklart dimensionerar man inte saker för all oändlighet men att det skulle finnas en uträknad "vi tjänar mer pengar på reservdelar"-aspekt på det hela tror jag inte ett dugg på. Hur långt går de flesta bilar innan de skrotas ut? Tror inte genomsnittet är så värst mycket högre än 25.000-30.000 mil. Då är det inte så konstigt att man får reparera en del om man kör en bil dubbelt så långt.
av llesrof
#987738
Finns det någon statistik över hur del av disponibel inkomst som läggs på service och reparationer i förhållande till körsträckan? Lägger vi mer på sånt idag än vi gjorde 1974? Med tanke på att folk över lag verkar ha jävligt gott om pengar idag och spenderar detta på resor, lyxrenoveringar, hemelektronik, gärna dubbelt av allt och byte när det kommit en ny modell, och en massa som anses höja deras sociala status (källa: kolla Facebook) så har kanske bilbranschen också anpassat sig till pöbelns tjockare plånbok. På samma gång har ju bilen idag blivit var mans egendom kräver mindre underhåll i förhållande till sträckan den rullar.
Användarvisningsbild
av crumpets
#987763
Men alltså nu sitter ni ju och argumenterar mot logik mot gnällighet/bonnighet/teknikfientlighet/konservativitet. Ni stångar era huvuden i en digital vägg lövet och ilesrof...

Jag kan dock flika in att chassiprylar sällan är dimensionerade för 30 000 mil. Mycket snurrar runt amerikanska standardmått så det mesta är dimensionerat för 16, 24 och 32 000 mil. Drivlinan ska alltid hålla 32k om man inte har otur, det är det prylarna är dimensionerade för att -minst- klara. Men chassidetaljer får man vara glad om de klarar över 16. Det varierar såklart mellan OEM:er men det är tumregler som stämmer såpass bra att man kan utgå ifrån dem och träffa hyfsat rätt för det mesta.

Lägger till en ytterligare edit, självklart var grejerna absolut inte dimensionerade att hålla mer förr. Men pga sämre beräkningsmöjligheter tog man helt enkelt i åt skogen för mycket så en massa detaljer blev gravt överdimensionerade "back in the day" men långt in på 90talet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#987773
crumpets skrev:Lägger till en ytterligare edit, självklart var grejerna absolut inte dimensionerade att hålla mer förr. Men pga sämre beräkningsmöjligheter tog man helt enkelt i åt skogen för mycket så en massa detaljer blev gravt överdimensionerade "back in the day" men långt in på 90talet.

Vill minnas att det var saab som gnällde över sig själva att dom hade gjort sina reservdelar "för bra" - dom behövde inte bytas tillräckligt ofta för att dom skulle tjäna tillräckligt med pengar :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
#987877
Lövet skrev:Självklart dimensionerar man inte saker för all oändlighet men att det skulle finnas en uträknad "vi tjänar mer pengar på reservdelar"-aspekt på det hela tror jag inte ett dugg på. Hur långt går de flesta bilar innan de skrotas ut? Tror inte genomsnittet är så värst mycket högre än 25.000-30.000 mil. Då är det inte så konstigt att man får reparera en del om man kör en bil dubbelt så långt.
30 000 mil på en Volvo från 90-talet är ju bara ett fjant miltal. De flesta man känner som kör Volvo från 90-talet ligger på över 30 000, mer regel än undantag om vi säger så. :-)-) Jag kör dock lågmilare endast 28 500. :wink:

Mvh en konservativ jävel. :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]