Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Lövet skrev:Ju färre som kan backa med släp desto färre husvagnar på vägarna. Strålande tider!
Det är ju rätt sällan de backar på vägarna.... För en sak är säker, att de kör på vägarna har inte ett skvatt att göra med om de kan backa eller inte :-O)
av llesrof
crumpets skrev:Hur ska världen klara sig utan dessa civilisationens sista 240riddare som besitter de viktigaste kunskaperna en människa kan tillägna sig? När alla får hjälp att backa med släp blir det dags att kasta sig på sitt svärd. Jag vill inte längre leva när människorna kör runt med fullgas överallt för att abs, radar, esp, m-m. utraderat deras sunda förnuft.
Jag funderar på hur det lät på 1920-talet, när dessa personer stod i full blom, och startmotorn introducerades?
"Ja, nu är det bara till att trycka på en knapp så startar motorn. Jag orkar minsann fortfarande öppna bensinkranen, slå på tändningen, [joxa med en massa andra spakar å knappar] och sedan gå ut och veva med ett speciellt handgrepp så att tummen inte slås av. Tänk när startmotorn inte längre fungerar! Då kommer ingen veta hur man startar en bil."
av Lövet
:-)-)
av volvo244gle
Hjälpmedel som sagt, och startmotorn är ett sådant med. ;)

Har jag möjlighet så parkerar jag ofta i "rullbacke" för spara på startmotorn och inte minst på batteriet.
Bara vrida på tändningen, trampa ur, skicka i 3:an och sen lossa handbromsen... När man fått upp lite styrfart så smyger man upp kopplingen och motorn går igång mjukt och fint.

Undrar om det fungerar på moderna bilar också, utan varken motorras eller massa felkoder? Har faktiskt inte vågat prova på någon av våra V70's...

Hjälpmedel är inte dumt, så länge det förblir just hjälpmedel och inte ersätter föraren. Automatisk eller för all del synkroniserad växellåda är t.ex. skönt, ABS klarar ofta bromsa bilen bättre i en paniksituation, styrservo underlättar grymt vid mer avancerad parkering o.s.v..
Den dagen då man sitter där som ett fån för att startmotorn bara klickar eller inte kan ta den där fickparkeringen eftersom systemet strejkar... Ja, då är det kanske dags att ta om körkortet, i t.ex. en 240. ;)
Användarvisningsbild
av sthlm
Sluta kalla det automatisk fickparkering!
Det är möjligen ett hjälpmedel för att parkera bilen.

Det finns folk som tror att det verkligen är helt automatiskt och att det inte är deras fel att dom far som en flipperkula mellan två bilar och nästan skrotar dessa.
av llesrof
volvo244gle skrev:Hjälpmedel som sagt, och startmotorn är ett sådant med. ;)

Har jag möjlighet så parkerar jag ofta i "rullbacke" för spara på startmotorn och inte minst på batteriet.
Bara vrida på tändningen, trampa ur, skicka i 3:an och sen lossa handbromsen... När man fått upp lite styrfart så smyger man upp kopplingen och motorn går igång mjukt och fint.

Undrar om det fungerar på moderna bilar också, utan varken motorras eller massa felkoder? Har faktiskt inte vågat prova på någon av våra V70's...

Hjälpmedel är inte dumt, så länge det förblir just hjälpmedel och inte ersätter föraren. Automatisk eller för all del synkroniserad växellåda är t.ex. skönt, ABS klarar ofta bromsa bilen bättre i en paniksituation, styrservo underlättar grymt vid mer avancerad parkering o.s.v..
Den dagen då man sitter där som ett fån för att startmotorn bara klickar eller inte kan ta den där fickparkeringen eftersom systemet strejkar... Ja, då är det kanske dags att ta om körkortet, i t.ex. en 240. ;)
Ha ha ha... du har humor. Parkera i rullbacke... den var bra. När startmotorn pajar på min bil så ringer jag bärgaren. Det där med att rulla igång bilen i skarpt läge funkar ju aldrig i alla fall.
av Lövet
Inte med DSG iaf.

Men det är ju fusk det också...
Användarvisningsbild
av MartinS
sthlm skrev:Sluta kalla det automatisk fickparkering!
Det är möjligen ett hjälpmedel för att parkera bilen.

Det finns folk som tror att det verkligen är helt automatiskt och att det inte är deras fel att dom far som en flipperkula mellan två bilar och nästan skrotar dessa.
Den är väl ändå snudd på automatisk iaf?
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]