NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
#985920
Och så var det min tur att få dessa två felkoder som gäller felaktig signal från difftryckmätaren (mäter tryckfall över partikelfiltret).

I mitt fall yttrade det sig lite annorlunda än för er andra så jag gör ett inlägg, kanske kan det hjälpa någon mer?

Iallafall, tryckgivaren visade på mellan 25 och 35hPa tryckskillnad även när motorn stod stilla. Hade ur sensorn, körde kontaktspray på pinnarna, skrapade med mera, blåste i rören, inget hjälpte.

Prövade sedan att sätta varmluftspistolen (oklart varför) mot sensorn och då börjar signalen vandra uppåt, dvs indikerar ännu högre tryckskillnad. Därmed känner jag mig säker på att det är sensorn som är boven i mitt fall. Det stämmer också överens på de två gånger som felet indikerat i "riktig" trafik. Första "körningen" på dagen har nämligen gått bra, men om jag sedan startat bilen efter en lite stund så har felet funnits där (alltså när det varit varmt under motorhuven så har resistansen i sensorn vandrat och därför indikerat ett högre värde).

Skulle gissa att nivån som skall understigas är 30hPa när motorn är avstängd. Mäts ett värde högre än detta så sätts felkoderna ECM-2452 och ECM-2453.

Det blev beställning av en "3M5A-5L200-AB" från Bildelsbasen för 390:- (ink. frakt), (stämmer det fortfarande att "ny" kostar c:a 900:- från Bilia?).

Har också sett det nämnas om en ombyggnad av "tryckrören" som sitter mellan sensorn och partikelfiltret, vad är det som är ändrat på nyare årgångar?
av timebandit
#985923
Den kostar vid 1000 sek ja :(

Det är kondens i givaren som förstör den. Ibland när man tar loss givaren och skakar den eller dyligt så kan det komma ut droppar.

Vet inte vad som är förändrat, får inte svar på det varken av Bilia eller någon annan. Tror bara det är materialet rören är gjorda av som inte bildar lika mycket kondens.
Med motorn avstängd borde väl värdet vara 0 hPa och under 20 eller 30 på tomgång.
Tyvärr är felet sällan helt permanent och gör det såldes svårare att verkligen kontrollera givaren.
Men när man får båda felen på givaren så kan man med stor säkerhet säga att givaren strular.
Köpte själv en begagnad första gången men nu senast köpte jag en ny. Hoppas att den håller. Annars får jag väl byta ut rören mot dom nyare som dom säljer...
av Perra_367
#985933
Förväntade nivån när motorn är stoppad är ju noll (inget flöde som kan bilda difftryck).

Däremot märkte jag att när mitt värde låg under 30hPa när jag startade motorn så sattes inte felkoderna.
av timebandit
#985938
Allt står förklarat hur det fungerar i VIDA, antar att du redan läst igenom det?
Oftast sattes felkoderna för mig när bilen kördes och inte redan vid start.

Då det är väldigt svårt att kontrollera en givare som inte är permanent defekt så är det enklaste att bara byta och prova.
Nästa steg är att kontrollera slangarna och rören och sedan är det filtrets tur att rengöras grundligt eller bytas ut.

Intermittenta problem är dom tråkigaste.

Du kan ju bara köra vidare för att vänta tills felkoderna kommer allt mer tätare men det är ingen rolig bil att köra när den blir strypt :(
av Perra_367
#987578
Lite bilder på en delad sensor. Fanns en del kondensvatten på själva filtermembranet. Skulle inte bli förvånad om man kan "fixa" sensorn genom att lägga lite lätt värme med fön/värmepistol på den samtidigt som man håller de "öppna" rören uppåt och på så sätt "ångar" ut fukten från sensorn??

Som steg två (om ovan inte löser problemet) drar man ev. in lite kontaktspray. Värt att prova iallafall (nästa gång) det händer.

Bild
Bild
av timebandit
#987592
Min gamla låg/ligger på elementet i badrummet för att få bort all fukt. Det bör fungera om ingen elektronik har skadats.
av dieselputte
#987644
Jag har hört nåt om att det kan bli permanent skadat vid minusgrader om kondensen finns vid membranet, nån del som fryser sönder.

Lägg skiten i en glasslåda med risgryn och sen på med locket, efter några dagar har riset absorberat all fukt.

Skumt att det kan vandra kondens till givaren.
av Perra_367
#987811
Man kanske skall lägga till att min senaste teori på min bil är internt läckage på EGR-kylaren, vilket ju betyder att jag förmodligen har rätt mycket mer fukt/ånga i avgaserna än normalt. Det är inte säkert att min sensor är representativ alltså.

Min sensor verkade också "fela" genom att "nollvärdet" gled uppåt (cirka 30hPa), medan det normala verkar vara att sensorn reagerar dåligt eller inte reagerar överhuvud taget (kanske för att den i så fall frusit sönder??).
av dieselputte
#987815
Då jag fick problem med givaren så räckte det ibland att starta om bilen så försvann limp home. Sen blev det nån längre period med permanent fel som plötsligt blev ok igen, men till sist blev det konstant och då hade det blivit vintertemp ute.

2009 fick jag problem i september och i oktober blev det konstant fel. Efter byte av givare har det aldrig strulat. Möjligt att korta körsträckor kan orsaka mer kondens? Höll på med inskolning av ett av barnen hösten 2009, bara 1 km till dagis á 4 repor per dag så det lär ha blivit mycket kondens. Nu kör jag sällan under 20 km per körning.

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]