Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Upptäckte igår när jag hade rutan nervevad (fattigmans-AC) och startade bilen att det tjöt till precis efter jag släppt tillbaka tändningen när bilen startat.
Har suttit och funderat på vad detta kan bero på och har i princip avfärdat fläktremmen då denna är spänd och det bara låter precis när jag startat bilen.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Oljan som inte hunnit gå runt? hur löser jag det?
Kan det vara samma ljud som kommer om man skulle försöka dra igång startmotorn när bilen redan är igång? Startmotorn som håller på att dra en sista suck alltså?

Sen är ju det där knackande från vänster bak kvar fortfarande, blir tyvärr snart till att lämna in bilen för att få det avhjälpt.
/Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är nog startmotordrevet som inte går tillbaka riktigt så frihjulet skriker.
Användarvisningsbild
av greeeken
Brainded skrev:Upptäckte igår när jag hade rutan nervevad (fattigmans-AC) och startade bilen att det tjöt till precis efter jag släppt tillbaka tändningen när bilen startat.
Har suttit och funderat på vad detta kan bero på och har i princip avfärdat fläktremmen då denna är spänd och det bara låter precis när jag startat bilen.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Oljan som inte hunnit gå runt? hur löser jag det?
Kan det vara samma ljud som kommer om man skulle försöka dra igång startmotorn när bilen redan är igång? Startmotorn som håller på att dra en sista suck alltså?

Sen är ju det där knackande från vänster bak kvar fortfarande, blir tyvärr snart till att lämna in bilen för att få det avhjälpt.
/Anders
Knackande ljud säger du?
När låter det?
Hade oxå ett knackande ljud,det var 2 saker
Höger stötdämpare bak var lös!!
Och hm hur ska man förklara
Sittdynanbak "guppade" o hoppade till när det var ojämt, det visade sig vara en liten plastbit på undersidan av sittdynan som tog emot metallen varje ggn vägen var ojämn.
Hur jag löste det? det vet jag inte , minnsi inte.
Kan de va nått sådant?
Användarvisningsbild
av Brainy
greeeken skrev:
Brainded skrev:Upptäckte igår när jag hade rutan nervevad (fattigmans-AC) och startade bilen att det tjöt till precis efter jag släppt tillbaka tändningen när bilen startat.

/Anders
Knackande ljud säger du?
När låter det?
Hade oxå ett knackande ljud,det var 2 saker
Höger stötdämpare bak var lös!!
Och hm hur ska man förklara
Sittdynanbak "guppade" o hoppade till när det var ojämt, det visade sig vara en liten plastbit på undersidan av sittdynan som tog emot metallen varje ggn vägen var ojämn.
Hur jag löste det? det vet jag inte , minnsi inte.
Kan de va nått sådant?
Har kollat dämparen och jag tycker den verkar sitta.
Sittdynan? Kompisen tycker nämligen att det låter som det är plast involverat i ljudet medan jag inte hör det alls.
Edit: Aha sittdynan! Nu trillade poletten ner. Njäe har jag fönstret nervevat så hör jag att det kommer utifrån

/Anders
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]