Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Hej!

Min S80 AWD är nu 10 år och har rullat 23000 mil. Jag undrar vad det finns för alternativ om jag vill behålla höjden så nära original som möjligt men få en något sportigare upplevelse. Jag har kört en del med en XC90 R-design som troligen har någon form av sportfjädring då den är betydligt fastare än min. Finns något liknande till min bil? Jag har letat bland diverse tillverkare av coilovers men då finns det bara till V70/S60 AWD, Vad skiljer mellan fjäderbenen bak som gör att det inte passar på S80 AWD? Det vore kul om det gick att pigga upp den bil jag har istället för att behöva byta till något annat.

/John
Nej, billigt var det inte. Då du länkade till andra generationen av S80 passar jag på att förtydliga att det är första generationen jag har. Den som tillverkades mellan 98-05. Kom gärna med fler tips, gärna baserat på egna erfarenheter. Nu såldes det troligen inte särskilt många S80 av första generationen med AWD vilket kan förklara det klena utbudet men någon på forumet kanske har stött på någon med ett väghållnings-kit och kan dela med sig av sina erfarenheter. Har iofs inget mot att byta bilen till något annat men bruksvärdet är så mycket högre än vad marknadsvärdet är så kan man få till en tightare väghållning på befintlig bil är det att föredra.
/John
Jo jag såg att det fanns till min bil hos SAM Men nästan 17000 är lite i överkant när det dessutom inte finns någon info om vad man får för pengarna. Det finns ju BC coilovers till S60/V70 AWD men av någon anledning passar dom inte till S80 AWD. Vad skiljer bakvagnen på en S80 AWD mot en V70/S60 AWD?

/John
byta stötdämpare är det som gäller. Finns diverse olika att välja på, t ex VOlVO POLIS, monroe sport, G M sport osv.

Du får kolla runt lite på nätet, men köp inga okända märken. Sachs bilstein m fl är också ett alternativ.

Jo det är inte speciellt stort, nedan är[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]