Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Ber om ursäkt att jag är tjatig, men länkar till en bra tråd gällande femman. Som du skriver ovan har du inte släppt på dreven men det kanske nån tidigare ägare gjort... http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=76661
av Volvo965
Innan jag bytte kamrem men så gick motorn perfekt. Drevet bör inte flytta på sig bara för att man tar loss kamaxlarna. Eller har jag fel i mitt tänk?
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej nollade du motorn och alla markeringar stämde med gamla remmen och alla markeringar är EXAKT samma med nya remmen bör det ju bli samma som innan såklart.
av Volvo965
Men låt oss återvända till lamdasonden. Tydligen fungerar den. MEN frågan är Skall den verkligen hoppa upp och ner mellan ytterligheterna? I min värld tycker jag att den skulle reglera som en svag sinus kurva vid jämn gas? Men istället far den upp och ner som om den har spassma. Tyder inte detta på att den får otroligt ojämn bränsle tillförsel? I så fall varför? Kabel fel till insprutarna , dålig gnista, glapp i kabelsystemet eller????????
Användarvisningsbild
av lennarte
Den ska vandra mellan 0,1 och 0,9V. Men det säger "bara" att den fungerar inte om den fungerar bra eller dåligt. Jag hade problem med min B234F motor, den gick bra, men det där typiska "klippet" vid 4000 varv märktes knappast alls. Voltmätaren ser ut som en enarmad bandit (digital multimeter) Då provade jag att köra utan lambda reglering (kopplade loss den svarta kabeln från lambdan) och då gick motorn bättre. Det funkade alltså bättre med "link home" än med Lambdareglering. Köpte en ny lambdasond på Biltema (699:-) och "klippet" kom tillbaka. Nu går den kanon igen (kör på E85 just nu) men ska tanka bensin igen nästa gång för jag måste ha så högt bränsletryck för det ska fungera.

Mvh
Lennart
av rid54
Det är själva idéen... styrelektroniken har inbyggt en liten, regelbunden variation av bränslemängden som gör att avgasvärdet ändras och sonden reagerar genom att ändra sin utspänning mellan -i princip- 0 och 1 V.

Dock, som nämnts ovan, kan sonden såklart vara "sjuk" på nåt sätt och inte läsa värdena rätt, dvs den har inte rätt "baslinje" att utgå ifrån. Då måste den bytas.

Det kan också vara så, att det finns nån sorts problematik med avgasröret, så att avgaserna blandas ut med luft innan sonden får möjlighet att mäta. Läcka före sonden är en möjlighet, då gör gasdynamiken ofta att det sugs in luft (=syre...) i avgaserna och förvirrar sonden så att regleringen blir helt off.

"Limp home" finns säkert i ett antal olika varianter. Grundtanken är att om ingångsvärden saknas från viktiga system (motortemp, luftmängd, syresond (lambdasond), etc) så ska styrsystemet ha ett grundprogram som gör motorn körbar. Mer eller mindre bra blir det ju, beroende på vad som fallerar. Olika årsmodeller/system har säkert olika nödprogram. Det viktiga är att lambdasonden inte räknas in förrän den blivit varm, dvs motorn går i "open loop" (oreglerat läge) tills sonden är uppvärmd. Även en sond med uppvärmning tar lite tid på sig att komma igång. Så: Oreglerat läge kan vara OK, genom att motorn går i open loop. När regleringen med sonden ska styra, kan det bli knas om sonden inte har möjlighet att mäta (inte är som den ska) eller om avgaserna inte är som de ska (läckage).
av Volvo965
Nu har vi kommit till slutet (hoppas jag) på denna tråden.
En summering Efter att bytt LMM, Tänd modul och Bränsleregulator. Allt detta är det bevisligen fel på. Så kopplade jag loss Lamdasondens givarkabel och vips så gick bilen klockrent och drog igenom hela registret utan att hacka o spotta. Naturligtvis så går den inte med full kraft, men det verkar som om felet ligger i en hysterisk lamdasond.
Så nu kommer jag att sätta in en ny lamdasond och så tror jag att allt kommer att bli bra. Skall bli "spännande" att mäta den nya, för att se hur den uppför sig på volt metern.
Tack alla ni som kommit med glada rop och ideer utan er hade jag nog inte hittat allt detta, och jag är oerhört tacksam att jag inte behöver byta kabelsystemet i motor rummet. 8) .
Användarvisningsbild
av frasse4
Fick du det att funka?
av Volvo965
Nu går bilen som en raket igen :lol: jag skall nu mäta den nya lamdasonden för att se hur den jobbar. Jag kommer att lägga ut infot om detta här när det är gjort, om det är någon som är intresserad.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]