Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gunne
Jag har en 960 kombi från 96 där ACn är ur bruk. Jag har inte brytt mig hittills men nu har vi en dotter på 4 månader som inte är särskilt nöjd i sin bilstol när det är 30 grader.

Drivremmen går inte via kompressorn och förra ägaren visste inte om det var för att den var paj eller om nån bara hade råkat sätta på fel rem.

Här kan man kan se hur remmen går:
2015-07-06 13.54.07 (Medium).jpg
2015-07-06 13.54.07 (Medium).jpg (79.86 KiB) Visad 702 gånger
Kompressorn är nere till höger. Hjulet snurrar väldigt lätt. Sitter det någon centrifugalkoppling på den kanske?

Att sätta dit en rem som går via kompressorn känns ju som ett första steg om man ska felsöka. Jag drog en spännrem som jag tror att remmen går och mätte det till ca 1670 mm.
2015-07-06 13.58.33 (Medium).jpg
2015-07-06 13.58.33 (Medium).jpg (86.13 KiB) Visad 676 gånger
Någon som känner igen detta mått? På t.ex. bildelar24 finns remmar med en jävla massa olika längder så det är svårt att veta vilken man ska ha. Mekonomen verkar ha en på 1640 mm.

Sen om det inte funkar måste man kanske fylla på. Här verkar man kunna köpa kit att fylla på med: http://www.envirosafe.se/webshop/view/a ... gds-kit-ac

Finns något smart sätt att kolla efter läckor innan man fyller på med gas så den inte läcker ut i onödan?
Användarvisningsbild
av Mabuse
gunne skrev: Finns något smart sätt att kolla efter läckor innan man fyller på med gas så den inte läcker ut i onödan?
Man kan börja med att ta en skruvmejsel och trycka till lite på nålen i påfyllnings-ventilen till ACn när motorn står still. Är det fortfarande tryck i systemet ska det pysa till ganska bra. Ha gärna handskar på dig, för det är kall gas, om det finns något kvar.
Finns det kvar är risken liten att det finns luft i systemet. Då funkar det att fylla Environ-joxet du länkade till ovan.
av gunne
Det kanske är lika bra att ta den till en AC-serviceverkstad för vakuumsugning etc. Men först måste jag ju byta rem i alla fall.

Det verkar finnas olika bud på hur man ska dra remmen på nätet:

Bild

och

Bild

Någon som har bytt och vet vilken längd man ska ha? 1640, 1625 och 1750 mm finns att tillgå och verkar rimliga allihopa beroende på dragning.
av gunne
Lyckas inte hitta ett skvatt på nätet på det artikelnumret. Måste man ringa till Bilia för att få info om originalreservdelar?

Jag har testat att vrida på kompressorn för hand. Remskivan snurrar ju hur lätt som helst eftersom det sitter en koppling emellan. Den triangulära mittendelen som jag antar är kopplad till kompressorns axel går att snurra på för hand, men det är ganska trögt. Först fick jag den inte att rotera alls men efter att ha försökt ett tag så lossnade den och går att få runt i alla fall. Hur lätt ska den snurra egentligen?

Edit: Kabeln till kopplingen (rundstift) var urkopplad vilket kanske är ett tecken på att någon kopplat ur den med flit.
Användarvisningsbild
av lennarte
Den kan ju tröga eftersom den har stått still länge, men det kan ju vara fel på den också. Det är ju en kompressor, så den ska ju komprimera, så helt lätt ska det inte gå. En fungerande AC kompressor "stjäl" väl en 6 - 8 hästkraftr vid normal drift. När gasen börjar ta slut kan man hamna i ett läge där kopplingen "slår" till/från hela tiden. Då kan man lämpligen koppla bort kompressorn tillfälligt. Sedan har det kanske inte blivit någon mer felsökning av förre ägaren.

Mvh
Lennart
av gunne
Ungefär så jag tänkte också.

Jag börjar med att skaffa en rem och byta den så får man se hur den beter sig. Det skadar nog inte att byta remmen ändå och om det skulle visa sig att det inte är lönt att laga ACn är det ju bara att dra ut sladden igen så att den inte kopplar in kompressorn trots att remmen driver.
av gunne
Jag köpte en rem från Skruvat.se. Denna: http://www.skruvat.se/Flersparsrem-P12822.aspx

Den var jävligt tajt men gick att få på enligt bild två ovan.

Men kopplingen till kompressorn går aldrig i oavsett hur jag fipplar med reglagen på klimatpanelen. Det sitter ju en sladd som går in till kopplingen som synes på den här bilden:
2015-07-13 14.33.06 (Medium).jpg
2015-07-13 14.33.06 (Medium).jpg (84.7 KiB) Visad 600 gånger
Rundstiftet var som sagt isärkopplat men jag har borstat av den värsta ärgen och kopplat ihop det. Sen går ju sladden in en liten svart mojäng innan den smiter in mot kopplingen.

Är det någon som vet hur jag kan mäta upp om det går fram signal över huvud taget?

Edit: Nu har jag mätt lite mer. Om jag har ACn påslagen får jag spänning fram till kopplingen. Med ACn avslagen är det 0 V vid rundstiftet. Så signalen verkar gå fram.

När ACn är på så roterar mellandelen på kopplingen med remhjulen, men kompressorn drivs inte runt. När ACn är av så ligger mellandelen still (eller rättare sagt skramlar runt lite men roterar inte). Så nåt händer ju i kopplingen men den verkar inte gå i.

Någon med stalltips angående kopplingen? Jag kan ju plocka bort den och felsöka men det verkar lite stökigt att komma åt.
XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]