Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har just varit på semester i Europa. V70 2013 med D4 och automat. Efter att ha stannat för lunch utmed en motorväg så händer följande. Jag startar bilen och backar ut från parkeringen. Lägger I D och glider sakta förbi bensinmacken och skall nu börja accelerera ut på motorvägen. Inget händer när jag gasar, bilen rullar bara på tomgång. Tvingas stanna på påfarten och backa tillbaka in på macken. Lägger bilen i P läge, då plingar det till att jag har ett meddelande. Tar upp meddelandet och det står "Motorn har startats" Nu kan jag gasa och köra vidare. Har aldrig sett detta meddelande tidigare. Någon som har en aning om vad som hände ?
Hej, Jag har inte den funktionen med fjärrstart. Saken är den att det var i Italien och där är påfarterna skrämmande korta ibland. Just denna var extremt kort, så jag hann nästan rulla ut på en 130km / tim väg på tomgång då jag blev så paff innan jag fann mig och stod på bromsen. Det hade kunnat sluta mycket illa. :roll:
Lancen skrev:Hej, Jag har inte den funktionen med fjärrstart. Saken är den att det var i Italien och där är påfarterna skrämmande korta ibland. Just denna var extremt kort, så jag hann nästan rulla ut på en 130km / tim väg på tomgång då jag blev så paff innan jag fann mig och stod på bromsen. Det hade kunnat sluta mycket illa. :roll:
Har du VOC (Volvo On Call)? Har du ägt bilen sen den var ny? Finns en app Volvo On Call. Med den kan man fjärrstyra vissa funktioner bl.a.
starta motorn.
Jo jag har On-Call och appen. Men då funktionen saknas i bilen så kan det inte ha med det att göra. De har bytt mjukvaran i bilen sedan några månader, kanske jag fått fel mjukvara ? Motorn var ju dessutom startad sedan flera minuter. Det gick bara inte att gasa, tills meddelandet dök upp, sen gick det att gasa.
Inte för att ignorera problemet, men fungerar bilen nu?
Då hade jag nog bara sett det som "en gång, ingen gång".
Troligen har väl datorn (datorerna) i bilen fått tuppjuck och
hela "start sekvensen" var inte utfört förrän efter några minuter
och när den var väl 100% så gick det att starta.
Det kanske var extra varmt i luften med? Datorer kan ju bete sig
lite skumt vid 30-35 grader och det har det väl varit i Europa nu.
Det låter ju som om motorn startats men att systemen i övrigt inte fattat det... Man kan ju tänka sig en funktion som inte tillåter gaspådrag om inte motorn är bekräftat igång (gasen styrs väl med pedalpotentiometer och via ECU). Jag skulle inte vara jättnöjd med en sådan bil. Visserligen kan man ju "kontrollgasa", men om det omvända händer, dvs systemen tror att motorn stannat och avbryter pådraget mitt i en omkörning?
Hej, Jo tempen var ca 35 grader då vi var i Italien. Efter den gången så har allt fungerat som det ska. Men jag har ett annat fel som de aldrig finner och det kanske hänger ihop med detta. Ibland när jag skall starta motorn, så drar hela sekvensen igång, dvs alla lampor tänds, rattlåset låses upp men startmotorn går inte runt. Alla lampor slocknar och bara motorlampan lyser. Trycker igen på knappen och då startar alltid bilen.
Lancen skrev:Hej, Jo tempen var ca 35 grader då vi var i Italien. Efter den gången så har allt fungerat som det ska. Men jag har ett annat fel som de aldrig finner och det kanske hänger ihop med detta. Ibland när jag skall starta motorn, så drar hela sekvensen igång, dvs alla lampor tänds, rattlåset låses upp men startmotorn går inte runt. Alla lampor slocknar och bara motorlampan lyser. Trycker igen på knappen och då startar alltid bilen.
Foten på bromsen?

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]