Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tedsvensson
Äger idag, eller nåja banken äger då jag har billån, en V40 momentum som är uttagen oktober 2012. 5500 mil har den rullat.
Jag har nu bestämt mig för att istället hoppa på privatleasing och tänker då beställa en V40 med Ocean Race edition.
Största anledningen till detta är att jag vill ha automatare, vilket min inte är. Sedan ingår det en del annat jag saknar t ex Driver support- och teknik- paketet.
Bilia köper min bil i ett sorts inbyte och hjälper mig lösa ut mitt billån. Månadskostnaden blir någon hundring mer än jag har idag, å andra sidan ingår både försäkring och service. Jag har möjlighet att sälja min nuvarande bil privat på t ex blocket och då kanske få mer för den än vad Bilia ger.
Jag tänker att om 36 månader kan jag hämta ut en ny bil igen...

Så. Tycker ni jag är helt dum i huvudet som byter in en knappt tre år gammal bil för privatleasing av en ungefär likadan bil? :oops:
av Droopy
Har man råd ska man byta bil så ofta man vill. Jag har en kollega som byte i snitt varje 12-18mån och då har han 2 bilar han far och byter in med jämna mellanrum. Men så har han råd ochså och skiter i om det ryker 100k.
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Helt klart värt det. En ny bil är alltid en ny bil. Nu vet jag inte vad du har för motor i din nuvarande, men i den nya så sitter det ju nya VEA motorerna.

Farsan bytte nyligen ifrån en V40 D3 MY13 till V40 D3 R-design MY16 och han märkte stor skillnad mellan årsmodellerna. :)
av V40CC
På tal om privatleasing. Är det någon som vet hur det fungerar med totala milantalet som får köras per år. Säg att man har 2000 mil/år i tre år att köra och kör 2100 mil första året. Blir man debiterad för detta eller räknar man med det totala under de tre år man har bilen?
av specos
Någon tusenlappar mindre per år (försäkring och service ingår) för att köra en ny bil verkar märkligt...har du räknat rätt?
av DaBlo
Att tänka på vid privatleasing är ju att när du skall lämna tillbaka bilen om tre år så kan bilfirman vara väldigt petiga på vad som ej är normalt slitage och har du inte skött bilen så rullar tusenlapparna snabbt iväg då du får betala samtliga reparationer som behövs göras. Har hört att många inte tänker på detta när dom ingår kontraktet. Sedan brukar övermil kosta skjortan med.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Med privatleasing betalar du bort ungefär halva bilens värde på 3 år och då har du ingenting kvar, iofs slipper du kontantinsatsen. Tar du en bil på billån har du halva bilens värde kvar efter 3 år samt att räntan där är avdragsgill.

/Kalle

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]