Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

FAAN HELVETES SKIT!!

På en fredagkväll, dagen innan man ska iväg med husvagnen så upptäcker jag en liten oljefläck där bilen nyss stod.. Kolla och kryper under och upptäcker att det är helt oljigt kring bromsslangshelvete på vänster framdäck!
Bild

*Okristliga och snuskiga skällsord*
:evil: :evil: :evil:

Varför ska det alltid tajmas så in i helvete fel?
Nån i Gävle som vill ägna fredag kväll eller lördag förmiddag åt att hjälpa mig byta bromsslang?
:(

Blir kanske att låta Volvo Assistans ta hand om bilhelvete och ta jobbilen.. men då måste vi minska semestern då jag inte kan köra mer än typ 90 mil till med den i år privat utan att åka på förmånsbeskattning. Bah! Skit!
Volvo assistans hade 3 dagars bilhyra, sen måste jag betala själv eller via försäkringsbolaget... men ska dom betala krävs det att skadan är ersättningsbar.. och då är det självrisk på 3500kr.
(En trasig bromsslang lär inte vara ersättningsbar va?

Nån som ser några alternativ?
Bromsslang lär gå som slitdel. Men..! På en bil som inte ännu hunnit rosta fast hit och dit borde det ju gå hyfsat smidigt att byta dessa själv. Kan du inte svänga förbi volvo imorgon och be om en bromsslang och att de skriver ut monteringsanvisningarna åt dig?
Jag är inte man nog att ge mig på det själv.. Dessutom är det tänkt att vi ska åka hemmifrån redan på förmiddagen.. Volvo Assistans var här och tog bilen till Bilbolaget och vi väljer "min" andra bil.. Har väl tur i oturen att vi kan köra med den andra, även om vi får skippa en liten del av resan så att jag inte kommer upp över 100mil privat körning med den. Har varit sjukt duktig hittills med bara enstaka resa och ca 7 mil privat. (Stanna till på dagis eller på affären på väg hem räknas tack och lov inte.) Vill gärna inte bli tvungen att betala förmånsskatt när jag ändå inte har speciellt stor användning av den privat.
Ang. tajmingen så kanske det var bättre nu än om att du kommit iväg fast jäkligt tråkigt precis innan.. Du kunde inte kört in den på nån firma typ Speedy som fixar medans man väntar? (Gjorde det en gång med handbromsbackar som hade separerat) Men antar att det är för sent nu..
Har ingen firma jag känner till i Gävle som har öppet fredag kväll.. Eller lördag morgon...
Skulle kanske varit en lösning om det fanns och gick att få tid. Nåja.. Det löser sig skapligt.. Hade dock sett fram emot dom 40-50 extra hästkrafterna. :/
crumpets skrev:Inte för att vara den som är den men kan du inte bara justera upp tjänstemilen...? Eller de kanske kräver digital körlogg som inte går att mixtra med.

Gillar inte att fuska.. :) Går emot mina skattepositiva principer... :) och tycker också det är smidigt att kunna plocka ut VOCs automatiska körjournal rakt av.
:)

Som det ser ut nu klarar jag mig under 100 mil (och max 10 resor.. beroende på hur man måste räkna...).
Bara lite drygt när man hade planerat det annorlunda, och börjat packa bilen t.o.m..

Nu får jag i allafall bilen fixat till vi kommer hem, det är skönt. Undrar bara vad det kostar...
Nu kanske du tänkte hoppa in och dra iväg 04:00 på morgonen annars finnes ju verkstäder med lördagsöppet :)
Byta bromsslang + luftning lär knappt ta 1 timme. Detta om verkstaden har butik och därav också har slangen hemma.
Tur att du hade en till kärra och ändå kan njuta av semesterfirandet :)

/// Waiz
Det märkliga är ju att slangen går på en så ny bil. Men den ser vriden ut i änden mot oket, har oket varit loss och monterats tillbaka "ett varv" fel?
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]