Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
En mycket viktig sak är när du köpte bilen av ALD
Du har mot säljaren 3 års reklamtionstid
Är vi inom sex månader från köpet så är alltid felet att betraka som ursprungligt
Efter sex månader kan man behöva anstränga sig lite mera, men det bör förväntas att en växellåda inte är slut på en Volvo efter 3 år och behöver bytas för 50.000

Så när köptes bilen av ALD?
Användarvisningsbild
av crumpets
Sharkbait skrev:
crumpets skrev:Klarar inte ens ekonomi att byta ut alla delar i bilen ska man inte ha den försäkringen. Försök få det på goodwill men annars är det tyvärr ett fall av lärpengar. Billigare försäkring med sämre skydd kräver mer ekonomiska buffertar.

Vilken skön inställning! Har man en "billig" försäkring får man skylla sig själv! Som "bara" täcker upp till och med 12000mil mot Volvias 15000mil.

Vem har en buffert för en 3 år "gammal" bil med 13000 mil på mätaren för tex byte av växellåda eller motorbyte?

Istället skall man fråga sig hur det är möjligt att en växellåda rasar efter 3 år och 13000mil? Oacceptabelt Volvo! Byt växellådan kostnadsfritt!!
Vadå inställning, vad pratar du om? Olika f-bolag har olika lång maskinskadeförsäkring och detta avspeglas i priset. Vad är det du inte förstår med det? Köper du en 120hk bil och reklamerar för att den inte har 170hk också? Man köper ju efter behov. Har man inte ekonomisk buffert att fixa oförutsedda fel köper man en lite dyrare men säkrare försäkring. Fattar ärligt talat inte problemet med den enkla logiken.
En bil kan alltid haverera, anledningen till att en ny bil är svindyr jämfört med en gammal är till stor del garantierna man har på den. Man kan inte både ha kakan och äta den.

Men för att istället för att tjata om detta försöka hjälpa TS:

När du säger att den inte drevar. Hur visar sig detta? När du går från N till D händer inget alls, motorn ligger kvar på tomgång? Inget dunk i bilen?
Samma sak med R, bara ligger kvar på tomgång?
Om vi nu konstaterat att det inte är inre hydraulikens pump som är paj(byte funkade ej) så återstår ju inte jättemånga problem det kan vara. Meken gissade på "inre läckage" jo tjena. Finns väl ett tjugotal hydraulledningar i lådan och ett rejält antal kopplingar. Ofta är det olika "sista" kopplingar mellan D och R medan de övriga kan vara delade. Nu är jag förvisso van fordon med flera backväxlar men principen borde vara densamma.
TS om du ser mina frågor och kan svara trots den enorma mängden inlägg i tråden kan vi nog ta oss lite närmare en lösning. Jag är väldigt tveksam till att byte av hela låda är enda lösningen här.
Daniel73 länkade några transmissionsverkstäder. Det låter som ett bättre alternativ.
av Leafs
crumpets skrev:
Spoiler »
Skön attityd i inledningen där.... Det är inte rimligt att ha med i sin budget ett byte av automatlåda på så låga mil. Skillnaden i försäkringarna är maskinskadeförsäkring i 12000 mil eller 15000 mil. Jaha, och? Om det hade hänt efter 15000 mil då? Säljer du försäkringar på Volvia?

Vill man optimera sina odds till det yttersta när det gäller att minimera tråkiga haverier ska man kanske inte ha en Volvo alls, då köper man en Honda eller en Toyota och struntar fullständigt i hur lång maskinskadeförsäkring man har.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag tycker att du resonerar som ett litet barn men snälla bråka inte mer om detta nu så kanske vi kan hjälpa TS att få en bra lösning istället för att peka finger åt höger och vänster.
crumpets skrev:
Spoiler »

Du vet och kan läsa vad du själv har skrivit!

Läs mitt inlägg igen!

Grundproblemet är att växellådan måste bytas på en 3 år gammal bil med 13000 mil. Detta är inte acceptabelt. Detta skall återförsäljaren/Volvo fixa kostnadsfritt!

Helt oacceptabelt att man måste kalkyler/spara undan en buffert när man köper en 3 år gammal bil för att eventuellt byte av växellåda eller motor. Ett ytterst märkligt sätt att tänka på.

Att man väljer försäkringsbolag A med 12000 mil vs försäkringsbolag B med 15000 mil finns väl olika sätt att välja på men att man måste köpa en "dyr" försäkring som täcker upp när en 3 år gammal bil totalhaverar så kanske det är dags att man byter bilmärke!

crumpets skrev:Jag tycker att du resonerar som ett litet barn
Kan du förklara var och hur Leafs resonerar som ett barn?
av Mixe
NYHET!!

Volvo tar växellådan på goodwill! Fick just besked! All heder åt dem, och all heder åt Upplands Motor, som krigade för oss trots att de inte ens hade sålt bilen. Det är en enorm lättnad för familjen- för att inte tala om en rejäl boost för varumärket för mig och alla andra. Istället för att låta oss kippa efter luft mellan stolarna är de schyssta och gör oss skadeslösa. Jag är riktigt riktigt glatt förvånad.
Användarvisningsbild
av frefre
Mixe skrev:NYHET!!

Volvo tar växellådan på goodwill! Fick just besked! All heder åt dem, och all heder åt Upplands Motor, som krigade för oss trots att de inte ens hade sålt bilen. Det är en enorm lättnad för familjen- för att inte tala om en rejäl boost för varumärket för mig och alla andra. Istället för att låta oss kippa efter luft mellan stolarna är de schyssta och gör oss skadeslösa. Jag är riktigt riktigt glatt förvånad.
Wohoo!!! :-))))) (W) (BE) Grattis!!
Härligt när det löser sig på det här sättet. Ha nu en riiiktigt skön sommar!

// F
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]