Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wigerup
Jag har nu kört c:a 300 mil med min nya V40 cc 2015. Jag upplever bilen som mycket stötkänslig, på gränsen till hård i fjädringarna.
Jag upplever detta som obekvämt och lite jobbigt när man kör 60-100 mil i sträck.
Vad kan jag göra för att få en mjukare fjädring i bilen ??? Vad behöver jag för delar ??? Provat att köra i Eco läge men med ingen skillnad.
Hoppas på tips och råd
Med Vänlig Hälsning
Björn
Användarvisningsbild
av Micce1980
Första tanken jag får är, vad har du för däck & fälgar?
Användarvisningsbild
av Hssonen
Min är också stötig, mycket stötigare än en vanlig V40. (efter att ha provat mellan en vanlig och cc en hel eftermiddag)
tycker den blir lite sportigare, men som du säger så kan de bli obekvämt längre turer med dålig väg
jag kör med 205/60 16"
Användarvisningsbild
av crumpets
CC är sjukt stötiga. Trist att du är missnöjd men du borde provkört bättre...
Vill minnas att Heico har nån slags offroadfjädrar till CC. Kanske du kan prova om de är bättre? Dyrt för att bara testa dock.

Dynamiskt chassi är f.ö. det mellanhårda chassiet. Det brukar vara ordningen komfort->dynamisk->Rdesign.
Användarvisningsbild
av Hssonen
crumpets skrev:Dynamiskt chassi är f.ö. det mellanhårda chassiet. Det brukar vara ordningen komfort->dynamisk->Rdesign.
tack crumpets! har funderat länge vad dynamisk chassie är :-)-)
Användarvisningsbild
av Rillee
Nu har noll koll på chassin, men om bygger en högre bil så behöver man nog styva upp chassiet för att bilen inte ska kränga och gunga och bli farlig i en undanmanöver.
Så det är nog något man får leva med när man köper en högre bil.
Användarvisningsbild
av crumpets
wigerup skrev:att trumpets:
Menar du att om man sätter dit en sänkningssats så blir fjädringen mjukare??????
MVH
Björn
Heico har till just CC faktiskt höjningsfjädrar som gör den lite mer XC-lik. Problemet är att dessa kanske faktiskt blir hårdare, eftersom de ju måste trycka hårdare på bilen för att dra den uppåt. Å andra sidan blir det längre slaglängd... Men jag hade nog varit tveksam till att prova det.
Kanske skulle sänkfjädrar faktiskt göra en CC lite mjukare. Jag upplever min V40 med sänkfjädrar som mindre stötig än CC är orginal. Den är grymt hård. Men det är ju ett rätt stort ingrepp så det är ju tveksamt om du tycker det är värt de tusenlapparna bara för att prova. Med lite otur kanske det bara blir värre!
Men är du riktigt desperat finns ju det alternativet att testa i alla fall.
av wigerup
V40 CC står ju så att säga lite med bakdelen upp. Kan man i så fall ha sänkningssatser enbart bak, så att bilen ligger mer i linje så att säga??. Det kanske inte inverkar nämnvärt på att den blir mindre stötig. Vad jag vet så har fjädringarna till uppgift att just dämpa stötigheten och själva stötdämparna skall hålla reda på stabiliteten.
Rätta mig om jag har fel. Ursäkta min okunnighet, men jag är en gammal BMW ägare sedan många år som just gått över och provar mig på Volvo V40. BMW har ju inte det problemet med stötighet då du kan ändra den efter dina behov till och med under körning.
Med Vänlig hälsning
Björn
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]