Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Högtalaren i höger framdörr har i stort sett sagt upp sig (skorrar och låter illa) på vår V70 2005 Business+

Tror vi har premium sound men hur kollar jag det? Vad jag vet ska det ligga ett 200-steg i bilen (sitter det under förarsätet?).
Tänkte försöka hitta en högtalare på skroten men vad ska man söka på. När man söker beggat får man ju bara fram att det är en högtalare till HF.
Användarvisningsbild
av johnnype
Du kan lossa på dörrsidan och se om diskanten har gul lapp med Volvo artikelnummer på.. då är det en Premiumdiskant. Sedan är det ju olika dörrsidor på lägsta Performance, High Performance mot Premium.

Detta är en Premiumdörrsida, notera hur gallret ser ut längst ned i bilden.
Bild
Användarvisningsbild
av Magnus308
Dede skrev:Högtalaren i höger framdörr har i stort sett sagt upp sig (skorrar och låter illa) på vår V70 2005 Business+

Tror vi har premium sound men hur kollar jag det? Vad jag vet ska det ligga ett 200-steg i bilen (sitter det under förarsätet?).
Tänkte försöka hitta en högtalare på skroten men vad ska man söka på. När man söker beggat får man ju bara fram att det är en högtalare till HF.
Slutsteget sitter på golvet under passagerarstolen, Är det blå klisterlapp på det så ska du ha en högtalare med blå klisterlapp och är det gul klisterlapp på steget ska du ha gul klisterlapp på högtalaren.
Vita klisterlappar finns bara på högtalare som monteras utan slutsteg.
av Droopy
PS hade väl PA300 steg och du borde ju ha hört om du har PS, ljudet är ju grymt, dessutom har du ju ochså en högtalare i mitten av instrumentbrädan och du ser det ju framförallt på HUn den har 3knappar där du kan välja 3CH/OFF/Prologic och heter HU850 om jag inet mins helt fel
Användarvisningsbild
av Dede
Då kan vi utesluta premium. Har den vanliga HU650.
Får kolla imorgon om jag kan se vilken färg klisterlappen har.
av olof00
Hej
Kan tipsa om Andersson 6.5tums högtalare på netonnet för 299:-Dessa köpte jag till mina framdörrar när högtalarna börjat skorra.
Köpte först från skroten, den höll något halvår :(.
Högtalarna sitter i plastramar som är popnitade i dörren. Borra bort nitarna så du får bort plastramen. Bryt loss högtalaren från plast ramen (sitter med plast hakar och lim)
Limma och skruva fast de nya högtalarna i plast ramen. Återmontera i dörren med popnit. Kommer inte ihåg hur högtalarsladden passade men jag har för mig att jag lödde fast en kort kabel från den nya högtalaren till plastramen där kontaktstycke fanns som passade till bilens högtalarsladd.

mvh Olof
Användarvisningsbild
av Dede
Hittade ingen klisterlapp på förstärkaren men på diskanten satt en blå lapp.
Enligt "Min Volvo" ska den vara utrustad med High performance högtalare så om allt stämmer ska blå lapp vara lika med HP.
Användarvisningsbild
av johnnype
Det stämmer!

Vit = Performance (lägsta)
Blå = High Performance
Gul = Premium

och på V70/XC70 är subben tillval på både High Performance och Premium. Den ingick säkert i något paket också, men rent tillvalsmässigt så behöver den inte sitta i med ett Premium system.
Användarvisningsbild
av Dede
Då får man försöka hitta en beggad högtalare då. Skrotarna verkar inte vara så duktiga på att visa vilken serie högtalarna tillhör.

olof00 föreslog ju högtalare från Netonnet men vilka mått och effekter/frekvensområde ska den klara för att vara likvärdig eller bättre. Tänkte mest om jag inte hittar någon beggad.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o