Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emilh
Dede skrev:Känns som pumpen har sagt upp sig.
Vet inte vad en ny kostar. Jag köpte beg. från en bil som bara gått 5000 mil. Enkelt att byta men som sagt, töm behållaren innan du lossar pumpen så slipper du allt det på dig :)
Bytte du den själv, på lyft?
Har googlat om ämnet o en del verkar mena att det är svårt att få loss själva pumpen som tydligen sitter hårt. Tog du bort bara pumpen eller hela behållaren nedåt?
Användarvisningsbild
av Dede
Jag lyfte bara bilen med domkraft och kröp under (glöm inte pallbock).
Kommer inte exakt ihåg hur den var monterad men den var enkel att byta. Tror det gav sig när man såg det på plats.
Får jag tid imorgon så kan jag kolla. Ska ändå försöka få tid att reda ut vilken högtalare jag har i dörren fram :)
av Emilh
Dede skrev:Jag lyfte bara bilen med domkraft och kröp under (glöm inte pallbock).
Kommer inte exakt ihåg hur den var monterad men den var enkel att byta. Tror det gav sig när man såg det på plats.
Får jag tid imorgon så kan jag kolla. Ska ändå försöka få tid att reda ut vilken högtalare jag har i dörren fram :)

Kommer du ihåg om det var ett eller två uttag på pumpen? När jag söker på ex mekonomen med regnr visar den två olika.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 25-90601sv

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 25-90001sv

Misstänker den med två?
/E
Användarvisningsbild
av Dede
Det stämmer. Den med två är till fram/bakruta.
Har fortfarande inte fått tid att kika efter men tror att den bara sitter tryckt dit. Testa dra i den och se om den lossnar.
av Emilh
Dede skrev:Det stämmer. Den med två är till fram/bakruta.
Har fortfarande inte fått tid att kika efter men tror att den bara sitter tryckt dit. Testa dra i den och se om den lossnar.
Tack, då ska jag inhandla en pump från mekonomen så tar jag en kväll på OKQ8 med lyft, om inte annat får det bli gårdsplan med domkraft o pallbock
av Emilh
Emilh skrev:
Dede skrev:Det stämmer. Den med två är till fram/bakruta.
Tack, då ska jag inhandla en pump från mekonomen så tar jag en kväll på OKQ8 med lyft, om inte annat får det bli gårdsplan med domkraft o pallbock
Köpte pump idag o bytte den ikväll, var väldigt enkelt ingrepp och man behövde som sagt inte ta bort någonting. Nu åkte jag till gds hall och hissade upp den vilket var behändigt men absolut inte nödvändigt, trodde pumpen skulle vara mer gömd bakom annat men helt öppen. Dock kom inget först när jag sprutade med nya pumpen, trots att pumpen gick, monterade ned allt o körde utan att koppla på slangarna. Sen funkade allt när slangarna kom på igen, kändes som det blev baksug eller vakum först.

Tack för råden iaf!
av Joner
Tog loss min spolarpump och kopplade på 12V direkt från batteriet, men det bara sprakade lite i kablarna utan att pumpen rörde på sig, så jag antar att det är stopp i den. Det lustiga var att 15A säkringen för spolarmotorn var hel. :shock:
av Joner
Så där nu har jag bytt spolarpumpen:

Spelade in en film om ingreppet också:

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]