Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelle1963
RolfAndersson59 skrev:Jag får ingen ström till ac pumpen.
Var skall jag leta fel ?

Ger jag pumpen ström direkt från batteriet så går den.
Lyft på batteriets minuspol ca 30 min och prova om den hoppar igång då. Ibland ligger en felkod och hindrar start.
av rid54
Är det rätt tryck i systemet (finns kylmedium)?
Ev säkring hel?
Styrreläet OK, inget glapp i sockel/anslutningar? (Dvs, det brukar finnas ett relä som drar pumpkopplingen. Det är bra om man kan avgöra om reläet får manöverström och om det funkar som det ska. Om inte styrsignalen kommer till reläet så är det styrningen av AC som strular. Om det kommer styrsignal, men kompressorn inte går ändå, så är det reläfel, säkring eller kablage att titta på)
av xxargs
lågtryckpressostaten slår av strömmen till magnetkopplingen på AC-kompressorn när trycket är under 1.5 - 2 Bar övertryck.

på bilar med orificer (strypning) så sitter pressostaten ofta på stora burken som finns någonstans efter den tjocka röret från evaporatorn till kompressorn - pressostaten ser också till att evaporatorn inte blir för kall och fryser.

på bilar med expansionsventil så sitter pressostaten någonstans efter tryckledning (den smala röret från kondensorn till ingången vid evapratorn bakom torpedplåten) och den märker inte om systemet sugs till undertryck medans kompressorn arbetar - däremot så startar den aldrig kompressorn om systemtrycket är under 2 Bar övertryck när den är stillastående.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]