Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoMotor
llesrof skrev:
VolvoMotor skrev:
llesrof skrev:

Eller så pajade skiten redan efter en vecka. Bilhistorien är full av bilar som var undermåliga. Vilken skall vi börja med? Det är lätt att hänfalla åt ”det var bättre förr” eftersom de flesta bara minns det som var bra.
Visst fanns det riktiga bottennapp även förr i bilhistorien. Men nu är vi på ett Volvo-forum. Är det någon som sitter och tror att vi får se en Volvo som 940 igen så vill jag meddela att denna person borde komma tillbaka till verkligheten. Inget illa menat men. :D
Men vill någon idag levande människa utom möjligen en och annan entusiast med en böjelse för gamla bilar som kan lagas med en slägga, ha en evighetsbil? Om dessa entusiaster kan tänka sig att skaffa rätt verktyg och även förkovra sig så kan de hålla en nyare bil i liv både länge och väl.
Nej. Det verkar inte vara viktigt längre för de flesta människor att bilarna ska hålla ihop och gå långt. Viktigare med diverse coola elektroniska funktioner, tyvärr. Tråkigt för oss som vill åka hållbart och driftsäkert. Nåja, vi få väl fortsätta köra Volvo från nittiotalet så länge det finns några kvar. :-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoMotor skrev:Lucif3r, som Waizguy skriver så går ju rödblockarna i de allra flesta fall längre än våra femmor. Så jag vågar säga, vill man ha det driftsäkraste och hållbaraste Volvo producerat i motorväg så kör man 2/7/9. Men i övrigt så är ju 850/70-serien lite bättre i allt. :wink:

vol:-)

Ja visst, rödblockarna är hållbara, det är ju inget snack om den saken. Och dom tål helt klart mer misskötsel än vitblockarna.
Men om man sköter en vitblockare, dvs ser till att vevhuset är fräscht, kammarna är rättställda(inte enl. kamdreven då.) och så vidare så går dom långt och driftsäkert dom också.
Morsan körde taxi på det glada 90-talet, där hade dom bl.a. en 855a(bensinare då alltså, lite ovanligt inom branchen) som rullat strax under 60k mil med samma motor och bara vanliga servicar. Dom hade även en 960 som "limo"/lyxbil som rullat över 40k, även den med bara vanliga servicar. 960in blev i slutändan pensionerad av en älg dock :/

Skillnaden mellan dom bilarna då och samma modeller idag är väl att dom inte led av hög ålder, så packboxar osv hann ju aldrig torka och börja läcka t ex.

NÅJA, tråden är ju inte en tävling mellan rödblockare och vitblockare. :P
Jag ville bara försöka klargöra att vitblockarna har fått ett oförtjänat dåligt rykte - speciellt dom i 85x70, och att FWD inte automatiskt betyder att bilen är skräp jämnfört med ap-gungebakaxeln RWD-volvos hade(undantag 760mkII/964/965mkII).
av Waizguy
VolvoMotor skrev: 440 är ingen riktig Volvo så det är alldeles rätt. :)
Nä det håller jag med om. Det finns även nyare modeller som heller inte är riktiga volvos...
Jag tänker inte nämna dom för risk att bli lynchad och jagad med facklor o högafflar.
Säger bara; you know who you are :-O)
av llesrof
VolvoMotor skrev: Viktigare med diverse coola elektroniska funktioner, tyvärr. Tråkigt för oss som vill åka hållbart och driftsäkert.
Tycker du att det är coolt med elektroniska funktioner?
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Lucif3r skrev:
VolvoMotor skrev:Lucif3r, som Waizguy skriver så går ju rödblockarna i de allra flesta fall längre än våra femmor. Så jag vågar säga, vill man ha det driftsäkraste och hållbaraste Volvo producerat i motorväg så kör man 2/7/9. Men i övrigt så är ju 850/70-serien lite bättre i allt. :wink:

Ja visst, rödblockarna är hållbara, det är ju inget snack om den saken. Och dom tål helt klart mer misskötsel än vitblockarna.
Men om man sköter en vitblockare, dvs ser till att vevhuset är fräscht, kammarna är rättställda(inte enl. kamdreven då.) och så vidare så går dom långt och driftsäkert dom också.
Morsan körde taxi på det glada 90-talet, där hade dom bl.a. en 855a(bensinare då alltså, lite ovanligt inom branchen) som rullat strax under 60k mil med samma motor och bara vanliga servicar. Dom hade även en 960 som "limo"/lyxbil som rullat över 40k, även den med bara vanliga servicar. 960in blev i slutändan pensionerad av en älg dock :/

Skillnaden mellan dom bilarna då och samma modeller idag är väl att dom inte led av hög ålder, så packboxar osv hann ju aldrig torka och börja läcka t ex.

NÅJA, tråden är ju inte en tävling mellan rödblockare och vitblockare. :P
Jag ville bara försöka klargöra att vitblockarna har fått ett oförtjänat dåligt rykte - speciellt dom i 85x70, och att FWD inte automatiskt betyder att bilen är skräp jämnfört med ap-gungebakaxeln RWD-volvos hade(undantag 760mkII/964/965mkII).
Du sammanfattar det hela bra. :) Vitblockarna går mycket långt om man sköter dem som man ska. Rödblockarna går mycket långt utan skötsel. :wink:
Sammanfattningsvis så är båda väldigt fina och stabila motorer och jag älskar båda. Femmorna för ljudet och den råa gången och röblockarna självklart för den kända hållbarheten. (L)

Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Waizguy skrev:
VolvoMotor skrev: 440 är ingen riktig Volvo så det är alldeles rätt. :)
Nä det håller jag med om. Det finns även nyare modeller som heller inte är riktiga volvos...
Jag tänker inte nämna dom för risk att bli lynchad och jagad med facklor o högafflar.
Säger bara; you know who you are :-O)
:lol: Men visst är det så. :P :)
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
llesrof skrev:
VolvoMotor skrev: Viktigare med diverse coola elektroniska funktioner, tyvärr. Tråkigt för oss som vill åka hållbart och driftsäkert.
Coola innehöll väl en del ironi. Men nog kan man tycka att bilarna har alldeles för mycket onödig elektronik i dagens läge? Tycker du jag låter för gubbig? :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoMotor skrev:Coola innehöll väl en del ironi. Men nog kan man tycka att bilarna har alldeles för mycket onödig elektronik i dagens läge? Tycker du jag låter för gubbig? :lol:

Jag håller med dig. På tok för mycket larv i dagens bilar som direkt inverkar på körningen. Speciellt antispinn och autobroms och allt sånt där trams. Visst, dom ökar ju säkerheten i teorin, men jag fasthåller vid att dessa funktioner gör folk till sämre förare.
Sätt en person som alltid kört bilar med allt det där tramset i t ex en gammal 240 utan ABS, servo, antispinn, stereo osv osv så kommer säkerligen denne person ligga i diket 10m längre fram. Pratar givetvis om hala vintervägar nu, kan man inte hålla bilen på vägen på sommarväglag så kanske man inte ska ha körkort öht :P

Med det sagt så är jag själv rätt så pryltokig och väldigt intresserad av elektronik osv. Men jag håller mig mer inom färddator, media center osv i bilar - inte automatik som gör en till en sämre förare. Hur bilen framförs ska vara beroende av föraren och inget annat.

'Vi' som är lite äldre och växte upp med 'gamla tidens bilar' har ju inga direkta problem att hoppa mellan en sprillans ny och en gammal 240, och kan i regel klara oss precis lika bra med en 240'is utrustning som med den moderna med antispinn osv osv.
Värre med dom nyare förmågorna som kanske inte ens kört en RWD i hela sitt liv :)

*ahem* återigen svamlar jag offtopic... :oops:
av llesrof
VolvoMotor skrev:
llesrof skrev:
Coola innehöll väl en del ironi. Men nog kan man tycka att bilarna har alldeles för mycket onödig elektronik i dagens läge? Tycker du jag låter för gubbig? :lol:
Jag vet inte riktigt vad gubbighet innebär. Om det är att misstro saker som inte existerade eller man själv inte tog som självklart när man växte upp, så är jag också skyldig till gubbighe. Kanske till och med grov gubbighet i vissa fall :mrgreen:

Den där elektroniken är skitbra. När den fungerar. Om den gör oss till sämre förare så har föraren fel attityd och det är inte elektronikens fel. Jag bytte relativt nyligen från en XC70 -06 till en Skoda Superb Alldrive -13 och Skodan har betydligt mer elektroniska saker och jag får motvilligt erkänna att jag känner en viss oro inför detta. Skoda har legat lite efter när det gäller säkerhetshöjande finesser så där har jag väl ungefär samma saker som på Volvon och på Volvon höll dessa saker utmärkt. Däremot så kan man ju fundera över alla andra mer eller mindre nödvändiga finesser som strösslas ut och som skall göra livet lättare. Elstyrda stolar hade jag på Volvon också, men inte elstyrt rattlås eller en elmotor till bakluckan eller en elmotor som, om jag vill, öppnar insynsskyddet ett snäpp när luckan öppnas. Eller vad sägs om ställbar mysbelysning på golvet? Jag tror och hoppas att dessa saker kommer att hålla. Om de pajar efter 10 år så må det vara hänt, det påverkar ändå inte bilens funktionalitet.

Sedan det där med att man blir sämre förare med en massa stödfunktioner tror jag inte heller på. Det har använts i om flyg och tåg i många år. Grejen är ju att när dessa saker aktiveras så har ju föraren redan misslyckats. På något vis måste man få föraren att begripa att stödet inte skall användas som ersättning för gott omdöme och att man som förare är alert. Men hur gör man det? Vissa fattar fortfarande inte att det är dumt och farligt att rattsurfa eller att köra om vid möte. Ingwt förarstöd är bättre än den mest korkade förare.
Användarvisningsbild
av crumpets
Lucif3r skrev:
VolvoMotor skrev:Coola innehöll väl en del ironi. Men nog kan man tycka att bilarna har alldeles för mycket onödig elektronik i dagens läge? Tycker du jag låter för gubbig? :lol:

Jag håller med dig. På tok för mycket larv i dagens bilar som direkt inverkar på körningen. Speciellt antispinn och autobroms och allt sånt där trams. Visst, dom ökar ju säkerheten i teorin, men jag fasthåller vid att dessa funktioner gör folk till sämre förare.

Det är för att du är konservativ. Du har objektivt sett fel. Statistiken visar redan att olyckornas antal och svårighetsgrad minskar. På den tiden då folk körde bilar 100% utan hjälpsystem var olyckorna fler och svårare. Att du sedan sitter och drömmer ihop en värld där fakta inte spelar nån roll är helt totalt hundraprocentigt irrelevant.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks