Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Droopy skrev:Problemet med 2zon och 4zon el 6zon är ju att det såklart inte fungerar i en bilkupe, så det är ju en rätt så meningslös grej. Därför är jag fortfarande så jäkla irriterad på att man måste pilla på 2 rattar så fort man ska ljustera värmen/kylan.
Någon försökte vara rolig med mig här om dagen och dristade sig till att kalla mig autistisk för att jag ändrade temperaturen på båda sidorna :( Men ja, jag stör mig på det också. Nästan alla andra bilar idag verkar ju dessutom ha en knapp som gör att temperaturen ändras i alla zoner samtidigt, varför inte Volvos också?!
av perhall
Det är klart att hur stora temperaturskillnader som helst inte fungerar, men det är helt fel att påstå att flerzonsklima i bilar är verkningslösa! Det cirkulerar mycket luft, särskilt fram...
Användarvisningsbild
av Rillee
Schmoyoho skrev:
Droopy skrev:Problemet med 2zon och 4zon el 6zon är ju att det såklart inte fungerar i en bilkupe, så det är ju en rätt så meningslös grej. Därför är jag fortfarande så jäkla irriterad på att man måste pilla på 2 rattar så fort man ska ljustera värmen/kylan.
Någon försökte vara rolig med mig här om dagen och dristade sig till att kalla mig autistisk för att jag ändrade temperaturen på båda sidorna :( Men ja, jag stör mig på det också. Nästan alla andra bilar idag verkar ju dessutom ha en knapp som gör att temperaturen ändras i alla zoner samtidigt, varför inte Volvos också?!
V40 har ett reglage som styr båda sidorna
av s6025t
I nya XC90 finns det en synkroniseringsknapp som ställer in samma temp som är på förarplats i alla 2 eller 4 klimatzoner så funktionen lär komma i alla nya Volvo framöver när den gamla modellen byts ut
av perhall
En trist grej med bakluckanär att den går upp iigen om den inte går igen ordentligt. Ett par gånger har det inneburit att jagkör i väg och hör en smäll efter några ssekunder när bagaget åker ut på gstan...
av Davajn
Alltså 1.2l/milen hur in i h*ete kör du¿? :-O)

Jag har en XC70 D4 AWD MY15 Sport edition
Xc70förbrukning.jpg
Xc70förbrukning.jpg (65.34 KiB) Visad 489 gånger
Det där är laglig körning +moms(aldrig över 120 dock) 0.59l/milen. Brukar snitta 0.6-0.7 beroende på hur mycket stadskörning det är.
Och då är ju de här med stora tunga 18" sommarpjuckorna som sport edition kom med.
av perhall
Helt klart innebär ju tung högerfot oavsett bil +50-80% i förbrukning. Men ovanligt mycket i såväl 2,5T/FT som D5-motorn (i olika versioner). Särskilt med den gamla sexväxlade lådan. Jag jämför med andra bilar (med samma körstil) som drar lika eller mindre (T4, bensin, dock 2WD och manuell) eller klart mindre (A6 Allroad, lika tung, sexcyl). Nya D4 är ju klart snålare men låter trist och saknar karaktär på nåt sätt...
Delningen av klimatzonerna till höger och vänster fungerar utmärkt. Finns ingen anledning att ha ett synkat vred i de bilar jag haft med tvåzons klimatanläggning. Man justerar sin egen zon och den andra får vara vad den är, bara. Så länge jag inte sitter både till höger och vänster samtidigt går det bra, och så fet är jag inte. Än.

Körde drygt 11 mil igår med min XC70. Snitt på 1,22 l/mil enligt färddatorn, men då var det med husvagn efter. Samma resa idag med enbart bilen. 0,59 l/mil.
apersson850 skrev:Delningen av klimatzonerna till höger och vänster fungerar utmärkt. Finns ingen anledning att ha ett synkat vred i de bilar jag haft med tvåzons klimatanläggning. Man justerar sin egen zon och den andra får vara vad den är, bara. Så länge jag inte sitter både till höger och vänster samtidigt går det bra, och så fet är jag inte. Än.
:-)-)

Mike
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 19

Häromdagen kom en eventuell indikation p&arin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]