Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
Loner skrev:Hur får ni alla tag i r-mätarna då? Dom är ju svindyra både på skroten och nya.

/L
:D kontakter är alltid bra. Samma med mina r-fälgar. Funderade på att köpa en riktig r som min kompis men komfram till att det var totalt onödigt och bara dyrt eftersom en 2,5t är helt perfekt lagom till mig men ville ju dock ha de fina mätarna å fälgarna å spaceball. Det var ju det som gjorde att ja ville ha en r motorn struntade jag egentligen i. Då fixade en polare på volvo det. Sammanlagt blev priset för en 2,5t ca 10000 mil -04 med denna utrustning monterad 170000. Bilen mkt bra skick och extremt välservad (ggr om året) så ja e nöjd hittils iaf :) men det var tydligen lurigt att få in mätarna och speciellt att få dem att lysa upp vid mörker (bakgrundsbelysningen)
av Pebben
CANBus skrev:hehe, ja gör det du, montera en R-DIM från en 04- i en 01:a, och sen kan du försöka ladda mjukisvara..
Du kan sen även prova montera ett helt nytt instrument till en R i en 01:a...

kan kanske vara lite svårt att begripa för dig, men det funkar inte..
Kanske det är men vem har pratat om R-DIM? Han frågade om någon har provat och om det funkar rakt av och då tycker det det är väldigt tråkigt när man säger "Nej det går inte". Det är väl bättre att vara mer tydlig då, det är så tråkigt att höra det när man pular med sin bil. Bättre isf. att säga att DIM enheten är väldigt svår att byta (jo det går) men om du bara byter tavlan som funkar det fint.
av CANBus
men det går ju inte att montera rakt av...förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå.
Men om du slaktar instrumentet och flyttar över grejjerna, bygger ihop allt och löder spotarna med ditt gamla instrument är det väl knappast rakt av,"bolt on" eller plug n play.

"kan man sätta på ett Ford Ecorthjul på en V70 rakt av?"...joo då det går, du måste bara bygga om bilen lite..
Användarvisningsbild
av greeeken
CANBus skrev:men det går ju inte att montera rakt av...förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå.
Men om du slaktar instrumentet och flyttar över grejjerna, bygger ihop allt och löder spotarna med ditt gamla instrument är det väl knappast rakt av,"bolt on" eller plug n play.

"kan man sätta på ett Ford Ecorthjul på en V70 rakt av?"...joo då det går, du måste bara bygga om bilen lite..
Ja du ser ,då går det
av CANBus
Ja det går även bra att svälja huvudet och byta kropp..
av T5R
Jag bytte DIM i min bil men de funkkade inte alls, då de blev felkoder i hela bilens data system med följd av att volvo fick felsöka flera dagar och byta diverse databoxar.

Så mitt tips är byt inte DIM om du inte absolut vet att den passar rakt av....
Tro mej de blir DYRT! Volvo = DYRT!

// O.S
Användarvisningsbild
av Loner
Ja att byta DIM skall man inte göra om man inte absolut måste,
minns jag rätt så läser man ur den gamla DIMen, och tankar in det i den nya.

/L
av Pebben
CANBus skrev:men det går ju inte att montera rakt av...förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå.

Jag säger bara att jag tycker det är tråkigt att få sådana svar. Vi som är här pillar säkert lite mer med bilen än tant agda. Frågar man då om en grej är det tråkigt med svar som detta:
"nja,det beror ju på årsmodell....R:en kom 04:a och då ett annat CAN system, ska du ha det i en äldre bil så är det bara glömma"
Bättre att säga att nej det passar inte rakt på men det går med lite arbete.
Annars finns det ju risk att man tror att det är omöjligt, det är det som är så trist. Skall sluta tjata om detta nu men bara det att jag själv hatar att få det svaret eftersom allt går. Tom att flyga till månen :)
av CANBus
men fan, DEN funkar ju inte i gamla bilar..är det helt apsvårt att få in i huvudet eller?
den passar inte "rakt på" som trådskaparen skriver..
av Pebben
CANBus skrev:men fan, DEN funkar ju inte i gamla bilar..är det helt apsvårt att få in i huvudet eller?
den passar inte "rakt på" som trådskaparen skriver..
Är du dum på riktigt? Jag förstår vad du säger och jag säger att jag tycker det är tråkigt när man svarar så.
Men du som är så väldans duktig och läser så exakt ordagrant och fattar exakt vad han menar kan väl definiera "mätare"?
Är det tavlan. Är det med visare eller inte. Är det hela enheten?

Tack Erik, ska klura lite mer på det hä[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]