Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Bytte första gången vid 12000 mil. Då var det stor skillnad. Den här gången känns det nästan inte.

Däremot fick den ny mjukvara i tcm och växlingstidpunkten har blivit bättre. Hoppas att det fortsätter även när adaption körts in.
av Schmoyoho
Fick du be om mjukvaran specifikt? Hade problem med att tvåan till trean var ganska tvärt och att lådan tvekade. Direkt efter oljebytet var väl ingen omvälvande upplevelse utan snarare en marginell förbättring. Nu en månad senare är nedvälxingarna lite bättre men tycker fortfarande tvåan till trean är sämre än vad jag skulle vilja. Någon enstaka gång sker det så att det inte märks men oftast blir det olika hårda ryck.

Vet inte om min låda är fysiskt sliten i och med stor motor eller om det är ett måndagsexemplar? Har en MY07 och när jag kört en MY14, också bensin, så märks inte växlingarna alls, någonsin. I värsta fall "märker" man det, men man känner det aldrig.

Edit: En annan intressant grej är att en månad efter oljebytet så växlar i överlag mer stringent och mindre tvekande om man trampar halvgas eller kickdown. Men min fundering är mest om nollställning av adaptionen verkligen skedde. Nollställs allt vad gäller växlingar då eller betyder det bara att den "börjar" lära om sig?

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]