Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Hej

Jag fyllde på min AC idag. Efter det så kylde den kanon! Ett tag.... Jag har felsökt och kommit fram till att kompressorn troligtvis behöver schimsas om.
Jag har googlat massor, men fattar inte riktigt hur man gör....(Öl + semester = seg)

Jag har sett "fulknep" med stripes osv som verkar intressant. Kan någon förklara grundligt hur man kan/ska göra? Fulknep är inga problem :)
av nissesvolvo
Använde mig av fulknep när jag för andra gången behövde schimsa om min magnetkoppling. Efter ha mätt spelet så kom jag fram till att jag behövde nåt som va ca 0.5 mm tjockt. Det fick bli ett gammalt plastlock till en godisburk som klipptes ut till u-formade bitar. Nu har den snart gått i 1 månad utan några som helst problem...

Metoden med stripes är ju samma sak. Dvs kopplingen skall tryckas ihop. Lossa på innerskärmen så du kommer åt och ser bättre så förstår du.
Användarvisningsbild
av sweddan
Ok. Jag har börjar förstå hur detta fungerar :) Tänkte ge mig på att schisma idag, men först en fråga. Strömmen till magnetkopplingen kommer direkt ifrån generatorn. Generatorn ger bra med ladd, men magnetkopplingen får bara ca 13.4 volt. Jag antar att den skulle dra mycket bättre om den fick 14 - 14,4volt istället. Frågan är om det stämmer samt om man kanske ska försöka fixa så magnetkoppling får bättre med ström.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Stripes/fulknep kan du ju använda för att kontrollera att det är spelet på kompressorn som är felet, sen kan du ju schisma om den på riktigt när du vet att det är felet.
Är ju ändå en del pill att schisma om, och är ju rätt surt att slita med det i den här värmen bara för att upptäcka att det inte alls är det som är felet. :roll:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag fick ge mig på min i går eftersom den la av, spelet vid magnetkopplingen var alldeles för stort!
Kan säga som så att jag hade ALDRIG fått loss min magnetkoppling på plats för det satt som berget! Och jag överdriver verkligen inte!
Det hjälpte föga att försöka pressa av kopplingen med 3st M5 skruvar då dessa antingen gick av eller förlorade gängan och det slutade med att jag i ren tidsbrist (hade knappt en timme på mig innan vi skulle köra igen) fick av kopplingen med hjälp av två stora mejslar och en kofot...
Jag hade dock en annan magnetkoppling på lager, annars hade jag fått lösa det på annat vis senare!

Nu fungerar det perfekt igen! Men inget jobb för den som är stressad eller saknar en stor portion tålamod...

En länk till guiden för den som ändå vill försöka sig på det! ;)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107678
Användarvisningsbild
av sweddan
Haha. Ja, det är nog bra bökigt att få till det :) Jag körde stripestricket på min. Fungerar perfekt! Jag hade ett glapp på över 1mm innan. Nu kanske 0,3-0,5 max. Ac´n har fungerat hela dagen under diverse körningar. Så jag kör med detta "fultrick" så länge ;)
Användarvisningsbild
av sweddan
nissesvolvo skrev:Gör du rätt i. Varför krångla till det i onödan... :D

Hehe, precis. Jag är oftast väldigt noga och vill gärna ha allt så rätt som möjligt. Dock är det och har varit massa annat att fixa så kompressorn prioriteras en bit ner på listan :)

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]

Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]