Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Fick problem med kombiinstrumentet som helt la av och en bil som inte starta. Skickade in instrumentet för reparation.

Monterade instrumentet, satte tillbaks batteriet och vred på nyckel... Inte en tillstymmelse att hoppa igång, ej heller med startgas. Pumpen i bak går nån sekund när tändningen slås på och säkringarna är hela samt bilen har kvarts tank. Jag blir helt galen. En äldre bil hade det gått att lokalisera felet till åtminstone rätt kommun men nu känns det kört med alla bussar & kannor...

En knepig grej är stereon och fläkten som fungerar utan med nyckeln i låset - går justera fart och volym på utrustningen, precis som om bilen stod på ON. Vad kan det vara för fel?

Bilen är en 140 hästars bensinare med manuell låda.
Om du har 1/4 tank så KAN du ha soppatorsk. Om din ejektor i vänster tankhalva sagt upp sig
så kan du få detta fenomen, du har bensinen i "fel" tankhalva?
Står bilen i lutning dessutom så kan man få stopp tidigare ändå.....
På med 10 liter soppa innan du blir gråhårig....värt ett försök.....!
Bara en tanke.....
Kanske göra bilen strömlös igen men FÖRST efter du tagit ur nyckeln, väntat 5-10 minuter innan du lossar minuspolen.
Innan du kopplar på igen så i med nyckeln o ställ på läge II innan du ansluter minuskabeln.....
felsökning med vida
Testat att lossa polen i 10 minuter - ingen skillnad.
Hällde på 15 liter bränsle - mätaren rörde sig men bilen starta ej.

Försökte mig på en avläsning genom OBD-uttaget med ett blåtandsinstrument kopplat till mobilen, men den tyckte att bilen inte kunde kommunicera avstängd.

Semester nu så skall kolla gnista och bränsle i lugn & ro.

Tack för hjälpen.
Gnista existerar inte.
Bränsle kommer det ur filtret åtminstone... Vågar inte lossa spridarna och kolla, men kanske bör göra det?

(Skall nämna att det inte luktar bensin kring motorn efter åtskilliga startförsök så undrar om sprideriet lagt av ock)

Jo det är inte speciellt stort, nedan är[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]